• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sortera foton

F

F.d. 5322

Guest
Vad har ni för bra system att sortera era digitala foton?
För egen del ligger de tyvärr i en massa olika mappar. Vet inte om alla kameror gör som min - skapar en ny mapp varje gång man för över bilder men det blir många mappar och väldigt oöverskådligt.
Jag har inte lyckats hitta något logiskt sätt att hantera våra bilder. Det kan väl mest ses som gårdagens skolåda. :swoon:

/Lg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sortera foton

Jag gör en egen mapp döpt till Foton exempelvis, med undermappar, en för varje år. I varje årsmapp har jag 12 månadsmappar: A jan, B feb o.s.v. Varje bild får ett namn (ex.vis person(er), ort) vilket gör sökandet lätt med hjälp av sökfunktionen i Windows (Startknappen längst ner till vänster på ildskärmen). Söker jag på Millan så får jag upp massor med bilder på Millan i datumordning!

Större "sjok" med bilder kan ju få en egen mapp med eget namn i månadsmappen om man inte orkar döpa alla bilderna.

Jappe
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Sortera foton

Jag låter inte kamerans mjukvara föra över foton utan hämtar dem med filhanteraren "den här datorn" till lämpliga mappar och hanterar dem sedan med Picasa ett gratisprogram från Google. Google Pack
I Picasa börja med att gå in under Verktyg Mapphanterare och ange var Picasa skall leta efter bilder annars hamnar alla bilder i datorn i Picasa.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sortera foton

Jag har lagt upp en katalogstruktur på en separat hårddisk för enbart bilder.

Jag har ett antal kataloger som heter respektive årtal, under dessa finns månadskataloger (och under dessa JPG respektive TIFF).

Jag namnar om alla filer till formatet ÅÅÅÅMMDD-###, exempelvis 20110413-001, 20110413-002 osv. Filändelsen är i mitt fall en RAW-filändelse men det saknar betydelse.

På detta sätt hittar jag bilder från en viss dag på ett enkelt sätt. Sedan kan man ha ett "sorteringsprogram" där bilderna får taggar eller sökord, till exempel Semester 2009, Moster Augusta eller Blomma. Med detta kan jag hämta upp alla bilder som är taggad Blomma oavsett när de är tagna, eller så kan jag se alla bilder tagna en viss månad.

Filstruklturen blir då:

X:\
\2009
\2010
\2011\01Januari
\2011\02Februari
\2011\03Mars\20110303-001.RAW
20110303-002.RAW
20110308-001.RAW

Jag fick lägga till månadsnummer före månadsnamn för att de skulle komma i rätt ordning annars hade det blivit lite konstigt med bokstavsordning.

Nackdelen med detta system är allt arbete med att tagga alla gamla bilder. När det är gjort funkar det riktigt bra tycker jag. För att döpa om bilderna laddade jag ner ett sharewareprogram från nätet. Det finns åtskilliga sådana men det jag tyckte passade mig bäst var Lupas Rename som finns här: Lupas Rename 2000
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Sortera foton

Tack Michael!
Funkar det under Vista också? Kopierade detta från hemsidan:
Lupas Rename is a FREEWARE program developed to rename a big number of files.
It works on Win95, Win98, WinME, WinNT, Win2K and WinXP.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Sortera foton

Sagt det förr och många före mig - vilket fantastiskt forum!
Fråga om nåt och du får hjälp och idéer!
Stort tack!
Måste säga att jag gillade din katalogstruktur Michael. Det är ju, som du sa, "bara" det där slitet med alla gamla bilder. Men när det är gjort så är det.

/Lg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sortera foton

Har i mange år brukt ThumbsPlus fra Cerious Software - The Home of ThumbsPlus! - her kan vi legge på kommentarer til bildene og videoer. Masse søkemuligheter plus gallerier hvor en kan ordne bildene på en annen måte enn de ligger på disken uten å flytte bildene. Har i dag en 5-bruker lisens med frie oppgraderinger (utnyttet et korttids tillbud for noen år siden :D, ser at de har dette tillbudet igjen nå).

Raw håndteringen for de fleste kameraer bruker programbiter fra kameraprodusenten.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Sortera foton

Mina bilder ligger också årsvis på hårddiskarna. Jag flyttar dem över vid behov från kameran till hårddisken på underkataloger som innehåller namn, datum, kamera och kanske nåt om innehållet.

T ex 2011-02-03-D3s-skog_barnbarn_blommor.

Men det räcker inte. Det blir svårt att hitta vissa bilder, då man efter några år varken kommer ihåg årtalet eller datumet.
Tiden går fort och det blir med åren många tiotusentals bilder. Jag har haft digitalkameror i 13 år och då samlades en hel del.
Dessutom tillkommer alla skannade diabilder med början från tidigt 1960-talet.
För att lätt hitta bilder finns det flera program.
Det mest kända är Adobe Lightroom och för Mac finns det dessutom Aperture.
Där kan man sortera bilderna utan att de behöver byta den fysiska platsen på hårddisken. Man kan t ex tilldela vissa bilder en viss kategori eller flera kategorier. Man kan dessutom redigera bilderna utan att ändra nåt på originalen och jämföra flera liknande bilder för att välja den bästa varianten.
Ordning bland bilderna är A och O.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Sortera foton

Jag använder picasa laddar in bilden beskär om det behövs och sparar den i org storlek ett tag på datorn. Kollar igen o då så hittar jag en del till jag inte vill behålla. Sedan lägger jag det i mappar på en hårdisk ex Landskap/natur vilda djur, himlafenomen, osv.
För mig passar det ypperligt. Bra att kolla fotona en gång extra innan man lägger in dom på hd för man sparar alldeles för mycket./susanne
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Sortera foton

2000 sålde jag av allt analogt och gick över helt till att fotografera digitalt.
Jag har alltså foto som yrke.
Förstod snabbt att det krävdes någon form av struktur för att lagra bilderna.

Satte mig ner och funderade, eftersom jag är ganska lat av naturen kände jag inte för att indexera varenda bild, det skulle ta en otrolig tid.

jag kom till slut fram till ett system som har fungerat för mig under elva år och gör det fortfarande. Jag kan hitta en bild tagen för en sju- åtta år sedan på några minuter.
Är inte säker på att mitt system går att överföra till en amatörfotograf för vi plåtar ju lite olika. När jag gör ett jobb så blir det från något hundratal bilder till kanske uppåt 1000 stycken under en kort tidsrymd. Som amatör kanske man tar tio bilder under en månad, vad vet jag.

Nåväl, redovisar mitt system i alla fall om någon skulle tycka det vore värt att testa.

1. När jag kommer hem från ett jobb tankar jag över bilderna till min aktuella bilddisk. Bilderna läggs i en mapp som är numrerad med löpnummer i Macens program Numbers men det går lika bra med Excel eller FileMaker i PC. Sedan skriver jag in all information om bilderna i fältet bredvid.
Behöver alltså inte bry mig om datum årtal eller någon inbördes ordning på mapparna mappnummer och innehåll räcker. År, datum och tid finns ju i bildfilen
Alla databaser går ju att söka i så nu är mina bilder sökbara utan enskild indexering.
2. När bilderna skall bearbetas eller levereras så importerar jag aktuell mapp till Lightroom, bildbehandlar och levererar bilderna.

Det här fungerar som sagt utmärkt för min del. Info som jag skriver in är allt från kundens namn till plats, väder, speciella sökord för vissa bilder osv.
Har idag tre hårdiskar med totalt 2,5 Terrabyte på.
Importerat till Lightroom har jag ca. 80.000 bilder.
Bifogar en skärmdump från numbers så ser ni hur jag gjort
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2011-04-14 kl. 07.37.09.jpg
    Skärmavbild 2011-04-14 kl. 07.37.09.jpg
    220,1 KB · Visningar: 54

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sortera foton

En intressant aspekt som Jappe vidrörde när han skulle köpa ny kamera var "geotagging" dvs att varje bild taggades med koordinaterna där bilden togs.

Eftersom man ofta vet var bilder togs så skulle det vara lätt att med hjälp av kartan få fram respektive bild som dessutom ofta är namngiven med datum.

Allt fler kameror har denna finess och iPhone m.fl. har haft denna möjlighet sedan länge.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Sortera foton

En intressant aspekt som Jappe vidrörde när han skulle köpa ny kamera var "geotagging" dvs att varje bild taggades med koordinaterna där bilden togs.

Eftersom man ofta vet var bilder togs så skulle det vara lätt att med hjälp av kartan få fram respektive bild som dessutom ofta är namngiven med datum.

Allt fler kameror har denna finess och iPhone m.fl. har haft denna möjlighet sedan länge.
En helt underbar finess när han lägger ut bilder i "På spåret"
Calle
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Sortera foton

Jag funderade också länge på hur jag skulle göra när jag började bli digital. Jag kom fram till att det var enklast att lägga bilderna i datumordning. Alltså en mapp för varje år, i den mappen ligger sedan 12 månadsmappar märkta 01 Jan, 02 Feb o.s.v. Inne i månadsmapparna ligger bilderna "lösa".Vid varje månadsskifte byter jag mapp till nästa månad.
Jag importerar ju i Lightroom, och vid importen läggs bilderna automatiskt i den sist valda mappen, både på originalhårddiskarna och backuper. Jag har också ställt in så att bilderna döps om automatiskt till den datum dom är tagna, då kan jag aldrig få det problemet att det efter 9999 bilder blir dubbelnumrering. I kamerans "räkneverk" går nummerserien till DSC 9999.
Det är alltid lättare att identiefiera en bild med ett datumnamn än ett löpnummer oavsett om det går att söka upp bilder via exifinformationen.
När jag ska importera dom taggar jag dom samtidigt, alltså hela högen med bilder får samma taggningar. Är det någon specifik tagg jag vill ha på nån enstaka bild lägger jag bara till den när bilderna väl är imorterade.
Jag tar ju oftast en drös med bilderpå ett och samma ställe samtidigt, så för det mesta brukar det räcka med den taggningen jag gör vid importtillfället.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Sortera foton

Hur gör man för att ställa in så att de döps till datum istället för löpnummer? (mycket ny teknik att lära sig :wink:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sortera foton

Jag tror inte du kan välja datomformatet som filnamn i själva kameran. Det är något du får göra efter att du importerat bilderna till datorn. Antingen i ett särskilt omnamningsprogram eller i ett sorterings/bildbehandlingsprogram om den funktionen finns där.
 
Toppen