• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Soppa på batterisläden .....

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025
..... har nån mer råkat ut för detta eller kan komma med en plausibel förklaring??

Inför gårdagens besiktning av pärlan upptäckte jag något fuktigt i botten på gasolskåpet, trodde att det rörde sig om kondensvatten eller inträngande regnvatten och reflekterade inte mer över detta.

Bestämde mig idag för att kolla bodelsbatteriernas tillstånd efter vintern och upptäckte då att det fanns mer av samma soppa som jag hittat i gasolskåpet uppe på batterisläden. Batterierna stod faktiskt i 2 cm djupt lager av ngn vattnig men lätt oljig vätska. Det var denna som skvimpat över och runnit in i gasolskåpet. Den förefaller dock inte vara frätande.

Undersökte oxå batterierna med en riktig belastningsprovare. Båda befanns vara i helt OK skick. Batterierna är av silver-kalciumtyp (står det på dom om jag inte minns fel).

Frågan är då ..... vad var det för soppa som hamnat på batterisläden? Där passerar i o f s ett rör till värmesystemet (vattenburen) men det verkar torrt och fint.....

Alla idéer mottages tacksamt.

//Janne

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Soppa på batterisläden .....

Törs du smaka på det om det är torkad glykolsörja?

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Inte smakat på det ännu ..... tänkte vänta ett par dagar för att se om nåt händer med trasorna jag torkade med först .....

Skall oxå kolla om det kommer mer soppa.

//Janne

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.....Inför gårdagens besiktning av pärlan upptäckte jag något fuktigt i botten på gasolskåpet.......

Hade du gasolflaskorna inkopplade eller hängde gasolslangarna fria?

Om slangarna inte var kopplade till gasolflaskorna kan det vara förklaringen.

Har det stått tryck på utan att gasolen använts under en tid och det varit kyligt kan det kondenseras en gulaktig oljeliknande vätska i slangarna som sedan rinner ut när man kopplar ifrån flaskorna.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Återrapportering ..... felet identifierat och åtgärdat.

Det visade sig vara glykolsoppa som skvalpat omkring. Den kom från en anslutning mellan rör och slang i värmesystemet där slangklämman var felmonterad. Har antagligen suttit så sen bilen var ny.

Lätt fixat när man väl hittat den .... men varför byggs inte inredningar så att det går att plocka isär dom? Kändes som jag fick demontera halva bilen för att komma åt......

//Janne

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nesten alle husbilar bygges innenifra og ut, har de da ikke tenkt på service så har vi et problem. Går en rundt på fabrikkene ser en biler uten yttervegger med nesten allt inne på plass. Veggene er nesten det siste som monteres.
Har vært med på å måttet bruke stikksag og lage en åpning for å komme til en del som skulle byttes i mellomgulvet på en bil. Skapet over var limt sammen og limt til gulvet! Det ble et pent hull noe større enn delen som skulle byttes, og så måtte vi feste noe på undersiden av gulvet slik at den utsagde biten kunne ligge der igjen.

Toppen