• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sopade bort email-konto!

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Sopade bort email-konto!

Så man borde kanska ha ett pop3-konto på en enhet, som man inte använder så ofta, som backup!?

Jappe

Din mailoperatör sköter backuren. Men vill du vara säker på att ha mail kvar som du har raderat (av misstag?) är det en lösning. POP3 med Lämna kvar på servern i så fall.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Egentligen Jappe tycker jag att du redan har den bästa lösningen. Du har ett Gmail konto i molnet.

Jag raderar aldrig viktiga mail. Jag lägger dom bara i olika mappar sorterat på vad det handlar om. Lätt att göra i gmail. Du kommer alltid åt dem eftersom en kopia alltid finns i din mobil även när nätet är nere. Är nätet upp kan du även enkel söka efter dom.

Lägg upp några mappar i de ämnen du vill ha så är problemet löst.

F

F.d. 52943

Guest

Avbön och ursäkt till Knarrevik.
Jag tappade innehållet i mina brevlådor både på servern och på plattan och telefonen nyligen. När jag ringde Telias support och frågade om dom hade haft problem svarade dom nej, men det förekommer sådana problem om man blandar pop3 och imap enheter på samma mail konto.
När jag började rota i mina enheter visade det sig att jag inte alls, som jag påstod ovan, hade pop3 på plattan/telefonen utan imap. Däremot var det pop3 på laptopen och där finns allt gammalt kvar, men inte nya mail från sista året.
Jag använder numera nästan enbart platta/telefon för mail, men jag vet att jag var inne på laptopens mail i samma veva som allt försvann.
Det är nog så att jag hade pop3 på den gamla plattan och då funkade det att se mailen på både platta och pc (använde inte mail i telefonen vid den tiden).

Om imap varit förvalt utan att jag lagt märke till det eller om jag bara förträngt att jag använt imap vet jag inte, men jag tar tillbaka mitt påhopp på Anders ovan.
:oops:
Man bör inte blanda pop3 och imap på Telias mail servrar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et problem med pop3 er at den henter over lokalt mailen og merker den for sletting på serveen. Om en har en pop maskin som brukes en skjelden gang så kan merkĩngen for sletting skje før allt er kopiert til lokal lagring.

Imap brukes sammen med langtids lagring på server.

Det å bruke både pop og imap samtidig er ikke umulig, men minste avvik staves katastofe.

Eneste grunn til å bruke pop er om en bruker en posttjeneste med sterk begrensning på hvor mye mail en kan lagre, eller en gammel server uten støtte for imap.

Toppen