• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommardäck

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sommardäck

Håkan, du är verkligen inte ensam om dina åsikter.

Om man inte tror på skillnaden i egenskaper mellan sommar- resp vinterdäck så blir man varse detta i de kritiska situationer som tyvärr "bara inträffar" om olyckan är framme.

Med fel däck förlängs bromssträckor, kursstabiliteten vid undanmanöver försämras, mm. Man har själv ingen möjlighet att testa dessa skillnader, utan vi får faktiskt lita på dem som har däck, bilar och säkerhet som yrke.
Detta "kära" ämne har också behandlats i många facktidningars däckstester under årens lopp

Däckens funktion är inte bara att rulla utan de utgör också en ytterst väsentlig del av bilens passiva säkerhet (t.ex en bromssträcka i kritisk situation på 50 eller 100 meter kan vara skillnaden mellan liv och död?).
Rätt och bra däck är en livförsäkring, fel däck gör alltid en i övrigt bra bil sämre.
/ Bengt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sommardäck

Husbilslivet kräver sin tribut
kan dock få ett hastigt slut
Om man bara ser till flärden
kan det bli den sista färden

Rätta däcken bör man ha
om allting ska gå bra
Spara bör man säkert göra
men aldrig på däcken, för då kan det bli en väldig röra

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sommardäck

Man kan gissa eller tro om vad som är bra eller dåligt om olika typer av däck, men de egna erfarenheterna är det som avgör vad man vill använda.

Efter att kört ca 15000 mil på olika vinterdäck året om, så har jag inte märkt några olägenheter med dessa. Några fabrikat har rullat tystare än andra men väggreppet har inte känts annorlunda än de första originaldäcken som var Michelin Camping. En nackdel kan möjligen vara att man behöver byta ut dem något oftare.

Just nu kör vi på Michelin Agili (snow and ice) i Spanien och de är de som hitills gett minst vägljud. Någon skillnad på väggrepp har vi inte märkt, möjligen något bättre väggrepp på våt vägbana än de ursprungliga sommardäcken. Nästa omgång blir säkert av samma fabrikat och typ.
 
F

F.d. 14453

Guest
Sv: Sommardäck

här har du bra pris på däck
XC_Camping.jpg

[FONT=Verdana,Arial,Helvetica][/FONT]
För husbilar.
75 profil.
Goda styregenskaper och slitstarkt.
Angivet pris*: 2098,13 SEK!
Enbart via oss endast 1250,60 SEK
Det är alltså [FONT=Verdana,Arial,Helvetica]40 procent[/FONT] mindre!
Leveranskostnaderna är inkluderade i priset.!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sommardäck

Lycklig blev jag när jag läste Gunnars inlägg
trots motstånd kompakt och hårt som en vägg
Bytte själv inför vintern till Michelin Agilis
för att kunna köra säkert på snö och is

Jag har länge gått och tvekat huruvida
jag ska byta till sommardäck och lida
av att plånbok och rygg ska ta smällen
nej, jag köper nog den här karamellen

Gunnar har kört femtontusen mil
året runt på sina franska vinterdäck
Detta hos mig fick fram ett lyckligt smil
behåller vinterdäcken på för jag är ju inte helt väck
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sommardäck

Gunnar eller någon annan som vet! Michelin Agilis är väl inte friktionsdäck?

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sommardäck

Du kan vara lugn, den informationen om friktionsdäcken gäller för personbilar.

Michelin Agilis för husbilen har djupa rillor för att ge bra grepp i snö. Har aldrig känt något obehag eller risk för vattenplaning tvärtom upplever jag att de ger ett bra väggrepp även på våt vägbana.

Jag rekommenderar ingen att använda dessa däck om man inte har förtroende för dem, utan istället köra på de däck som man själv är trygg och nöjd med.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Sommardäck

Har Ej läst däckstesterna är de gjorda på sommaren, på varm eller kall asfalt, hur
stor förslitning, är det testat på grus å lerig väg jag bara undrar! Varma soliga dar står vi still då vill man inte sitta i husbilen!
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Sommardäck

Hej!
Har i flera år och på olika husbilar kört på Michelin men de senaste 2 husbilar har jag kört på Continental vancocamper och de är helt suverän när det gäller vägljud och rullmotstånd så det är något att tänka på .
POolsson
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sommardäck

Kanske tänkvärt (?), med referens till artikel i tidningen Motor nr 4/2008, sidan 11!

Citat av artikeln följer;
”Däcktillverkaren Continentals utvecklingschef , professor Burkhard Wies, kritiserar de nya miljödäcken och varnar kunderna för att de inte är lika säkra.

Tester visar att även premiumprodukter som är konstruerade för extremt lågt rullmotstånd ger ca 10% längre bromssträcka på våt asfalt, säger Burkhard Wies.

Farligast är dubbfria vinterdäck som körs helt lagligt på sommaren – de kan ge 30-60% längre bromssträcka på våt asfalt.”

Vad sägs om detta pratar professorn i nattmössan (?),
/ Hälsn Bengt
 
Toppen