• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommardäck husbil

Holen

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Har köpt en beg husbil, sommardäcken som ligger med är i stort nya Nordexx NC1100 215/65R16C 109/107T tillverkade 22 v10
Någon som har erfarenhet av däckmärket

Classe
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har köpt en beg husbil, sommardäcken som ligger med är i stort nya Nordexx NC1100 215/65R16C 109/107T tillverkade 22 v10
Någon som har erfarenhet av däckmärket

Classe
Jag skulle bara köra på. En husbil är inget fartmonster i kurvor mm. Runt 90 ligger dom bra om man vill ha bra bränsleförbrukning
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det verkar vara en jättestor dansk firma som ligger bakom, och de tillverkas som så mycket annat i Kina verkar det som, men verkar vara seriöst tillverkade och bra kvalité som följer EU's krav.
Lite lågt lastindex som Montreal påpekar 109 betyder 1030 Kg per däck vilket betyder att inget axeltryck får överstiga 2060 Kg.
Även om fyra däck bär hela bilens totalvikt så kan axeltrycket fram och bak skilja rätt mycket så kolla de värdena.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Verkar vara helt ok däck. Jag skulle köra slut på dom när du ändå har dom. Till husbilar hamna på energiklass C Eller D oavsett vilka däck du köper. Verkar vara bra regndäck.

Kom bara ihåg att du inte får köra fortare än 190 km/H med dom.

Ställ in rätt dimension så ser du priset på dom.


 
Senast ändrad:

Holen

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Verkar vara helt ok däck. Jag skulle köra slut på dom när du ändå har dom. Till husbilar hamna på energiklass C Eller D oavsett vilka däck du köper. Verkar vara bra regndäck.

Kom bara ihåg att du inte får köra fortare än 190 km/H med dom.

Ställ in rätt dimension så ser du priset på dom.


Får försöka hålla igen i sommar då däcken är monterade.
 
Toppen