• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solsubstitut

F

F.d. 53009

Guest
Kan ni tänka er en fluga vars namn innehåller sol, blomma och dessutom är gul? Här är i alla fall en fluga som vars artnamn jag med viss möda bestämt till Gul solblomfluga. Dessutom råkade den sitta på en blomma som liknar en sol. I år lönar det sig att sätta på makroobjektivet om man vill se sommaren.

Birger

Klicka för större bild.

DSC_6632b800.jpg
DSC_6641b800.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solsubstitut

Jag sålde mitt makroobjektiv för ett tag sedan i samband med kamerabyte och är på väg att skaffa ett sådant igen men är lite osäker på vad jag ska välja. Vilket objektiv har du tagit de här fina bilderna med?

Jappe Nyfiken
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solsubstitut

Just det objektivet har jag faktiskt "spanat in" och det verkar ju kanonbra! Jag har aldrig sett några bilder från det tidigare. Jag ska ta en titt i plånboken! Köpte en 17-55:a (Canon) igår så jag kanske ska ta det lite lugnt ett tag! Tack för bilderna!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Solsubstitut

Imponerande skärpedjup, Birger! Kan du delge oss lite exponeringsdata.
aake
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Solsubstitut

Ja, skärpan är ju ett problem vid makrofotografering men flugan satt snällt stilla så jag hann ta drygt ett dussin bilder och ljuset var bra.
Iso 800, tiden 1/400 s så bländaren blev 18.

Birger
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Solsubstitut

Just det objektivet har jag faktiskt "spanat in" och det verkar ju kanonbra! Jag har aldrig sett några bilder från det tidigare. Jag ska ta en titt i plånboken! Köpte en 17-55:a (Canon) igår så jag kanske ska ta det lite lugnt ett tag! Tack för bilderna!

Jappe

Du kanske behöver ett macroobjektiv när du tittat i plånboken? :twitcy:
Calle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Solsubstitut

Birger

Nåja, de gängse makroobjektiven ger nog alla bra skärpa, men skärpedjupet brukar inte vilja räcka till. Vid så pass liten bländare som 18 brukar jag dock se en viss skärpeförlust (pga diffraktion), men det har du klarat dig från uppenbarligen.

aake
 
Toppen