• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solskyddsgardin

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Är det någon som vet hur "dragspelsgardinen"i framrutan är konstruerad,snören som sitter i sidorna längs gardinen har gått av.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: solskyddsgardin

Om du menar mörkläggningsgardin så är det förmodligen den lilla plasthaken i överkant på någon av sidoskenorna som gått av. Drag i så fall ut snöret i ovankant, mot fönstret och bind det i en liten mutter eller liknande så blir snöret låst på samma sätt som tidigare. Där är oftast tillräckligt mycket flex i snöret för att göra så.

:-/<rister
 

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: solskyddsgardin

Hej Krinil.Ja det är mörkläggningsgardinen jag menar.Snörena har gått av längs ner på båda sidor ungefär i mitten av nedre skenan,och man undrar hur snörena är dragna, det finns ju en bromsande effekt eftersom man kan ställa gardinen i valfritt läge.
M.V.H.Arne
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: solskyddsgardin

Hej igen Knausen. Jag tror det är två snören. De fästs eller knyts i under kant (eller rättare sagt i fästen på undersidan) av den nedre profilen och dras seda åt båda sidorna och in i sidoprofilerna som de följer upp till överkanten, där man trär öglorna över små plasthakar. Snören styr i första hand gardinen. Det blir en viss broms eftersom det ä en sväng på sidoprofilerna, för att klara backspegeln. Annars ska den uppdragna gardinen fästa med sin ovanprofil i ett plaststycke som fästs i taket.

Jag sitter på jobb så jag kan inte kolla men är ganska säker på att det är så.

Har snörena släppt i nederkant måste du nog skruva av den undre profilen och skilja den från sidoprofilerna. Det är lite pilligt men inte särskilt svårt. Sedan fäster du och drar om snörena som ovan. Är de sönder behöver du nya snören.

:-/<rister
 
Senast ändrad:

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: solskyddsgardin

Jag har nu börjat ta isär gardinen,och ser att det är som du säger två snören,och de är fastsatta i underkant (vid varsin fjäder) av nedre listen.men av resterna av snörena att döma så går de från överkant in i sidan och sedan in i överkantslisten och där vete fan hur de kommer ner till underskenan.Jag tar det lungt ett tag så får vi ta nya tag senare.
Arne
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: solskyddsgardin

Njae, jag tror inte det. Har du samma gardin som jag så slutar snörena i överkant på respektive skena. De ska hängas över vars en plasthake i sidoprofilernas överkant för att styra gardinen. Kan det vara så att båda plasthakarna är avbrutna? Så att du inte ser fästena. Då borde inte snörena gå så mycket längre än dit. Då för du fixa till nya fästen som jag beskrev i mitt första inlägg.

Du kan å andra sidan ha en helt annan gardin men det verkar inte så.

:-/<rister
 

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: solskyddsgardin

Min gardin sitter i en helintegrerad Knaus sport Liner.Några egentliga sidoskenor har jag ej, utan en list som är lika stor som hörnstolparna.Man drar gardinen nerifrån och upp,och låter den stanna t.ex. högst upp (alltså ingen fastsättning i överkant)
Arne.
P.S.Låter nästan som Krakel Spektakel och kusin vitamin,hängde och slängde i en gardin.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: solskyddsgardin

Kjenner ikke den aktuelle varianten, men en svært mye brukt løsning er en snor i hver ende som går til en fjær i rammen og to lange snorer som holdes stramme av denne fjæren, men som er festet i den beveglige stangen - snoren som går opp på venstre side er festet i undersiden på høyre side. Er det fire snorer så er snor en opp på venstre side og som snor 3 på undersiden. Snor 2 opp kommer som 4 under, snor 3 opp er 1 under og snor 4 opp er 2 under.
Dette gjør at en kan løfte hvor som helst på stangen og den går rett opp.
 

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: solskyddsgardin

Jag tackar för erat engagemang,men nu tog min kompetens slut.Att jag skulle stupa på (mål)snöret på en sketen solskyddsgardin i en Knaus trodde jag aldrig,trots tidigare egna hembyggda husbilar.Jag får nog fortsätta att leva under parollen "det var bättre förr-ja mycket bättre"
Arne
 
Toppen