• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solregulator

Jan-Eric o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8830
Medlemskap
2024
Har en regulator mppt 15. Ltc. Skall nu ställa in bilen för vintern. Hittar inte någon avstängning på blinkandet. Sitter ingen kontakt på eblocket. Finns det ett batteri i regulatorn? Slutar inte blinka när jag lyfter batterikablarna. Hur gör ni övriga som har samma regulator. Tacksam för svar. Jan-Eric
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en regulator mppt 15. Ltc. Skall nu ställa in bilen för vintern. Hittar inte någon avstängning på blinkandet. Sitter ingen kontakt på eblocket. Finns det ett batteri i regulatorn? Slutar inte blinka när jag lyfter batterikablarna. Hur gör ni övriga som har samma regulator. Tacksam för svar. Jan-Eric
Du behöver inte göra något,lyft av kabelskorna bara,att lampan blinkar beror på ström från solpanelen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man bör koppla bort solcellerna från regulatorn innan man kopplar bort batteriet. Och omvänt på våren, koppla först in batterierna, sedan solcellerna. Annars kan det bli överspänning i systemet.

Jag har fått lära mej att alltid koppla in matningen till en laddare innan man ansluter batteriet, kanske det är fel då (?)
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Jag brukar lägga på ett par filtar på solcellerna innan jag kopplar bort batterierna likadant vid inkoppling för att regulatorn ska få rätt volt ( många regulatorer funkar på både 12/24v ) Har aldrig hört att man måste lossa några kablar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har fått lära mej att alltid koppla in matningen till en laddare innan man ansluter batteriet, kanske det är fel då (?)
Hej Peter...
Inom hbk finns inte rätt eller fel... Så det är bara att vänta till någon svara just det jag vill höra :rolleyes: :eek: :twitcy:

Idag finns det regulator som är på både 12 och 24 volt och där är det oftast så att man bör koppla in batteriet före panelerna så regulatorn hinner känna av om du har ett 12 eller 24V system,
sen finns det regulatorer som bara är på 12v och där spelar det ingen roll vilket som kopplas in/ut först.
Sen finns det också regulatorer som laddar med 48 V... Men det får vi diskutera i en annan tråd... ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, sedan finns det regulatorer som några av mina, som med solceller inkopplade men batterierna bortkopplade inte skickar ut ett dugg på kablarna till batterierna, stendött.
När man kopplat in batterierna så analyserar laddaren batterierna i ca.1min. innan den börjar mata laddström till batterierna.

Sedan hade jag en rätt "fin" laddare för länge sedan och den rackar'n skickade ut full spänning och ström även när batterierna var bortkopplade, och det var ju inte så lyckat om man inte visste om det och inte tog bort säkringen...... Vid full sol så funkade "all" 12V i bodelen utan något batteri.

Så hur och i vilken ordning man skall koppla in kablar/laddare/batterier beror nog många gånger mest på fabrikat och utförande på just den laddare/regulator som man har, och om just den bryr sig om hur man gör.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De som har Lithiumbatteri med BMS bryter ju laddningen innan överladdning sker, då tar inte dessa batterier emot laddning.
I mitt fall med en Renogy DC/DC med inbyggd mppt regulator så går den då automatiskt över och laddar startbatteri via den laddingången, jag har testkopplat ett relä både före solpanelsingången samt efter mot bobatteriet, denna laddare hanterar båda kopplingarna utan att skicka spänningsspikar, man får helt enkelt kolla manualen på just sin egen regulator vad som gäller, som Jankro skriver.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
När BMS bryter för under- resp övervolt, så har man närmat sig gränsen för batteriets livslängd. BMS är en sista säkerhetsventil och den ska man nog inte använda i onödan.
Håller med Jankro, när solpanelen levererar, så kan det finnas ström i systemet, så det säkraste är att bryta kabel från solpanelen, annars kan det bli rundgång och spänning fast batteripolen är bortkopplad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När BMS bryter för under- resp övervolt, så har man närmat sig gränsen för batteriets livslängd. BMS är en sista säkerhetsventil och den ska man nog inte använda i onödan.
Håller med Jankro, när solpanelen levererar, så kan det finnas ström i systemet, så det säkraste är att bryta kabel från solpanelen, annars kan det bli rundgång och spänning fast batteripolen är bortkopplad.

Du menare väl att man närmar sig de gränser som på lång sikt riskerar att minska batteriets livslängd?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
När BMS bryter för under- resp övervolt, så har man närmat sig gränsen för batteriets livslängd. BMS är en sista säkerhetsventil och den ska man nog inte använda i onödan.
Håller med Jankro, när solpanelen levererar, så kan det finnas ström i systemet, så det säkraste är att bryta kabel från solpanelen, annars kan det bli rundgång och spänning fast batteripolen är bortkopplad.

Grænserne for over- og under- i BMS er netop sat for at beskytte batteriet, så jeg tvivler på at de er sat på en måde, så batteriet tager skade, hvis grænserne nås. Fabrikanterne vil jo ikke have klager over dårlig batterikvalitet. Så efter min mening kan du glad og gerne bruge BMS til at styre problemer med over og underladning.
 

Michy

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
23436
Medlemskap
2025
Hej, är på Fuerteventura och här är 7% moms, så därför passade jag på att köpa ny 240w solcellregulator, dumt gjort, den gamla fungerade ju.
Jag monterade den, men den levererade ingen ström till litiumbatterier. Solpanelen ger ström, men regulatorn ger inget till batterierna.
Jag tror att jag fått en trasig regulator, jag monterar tillbaks den gamla, men nu fungerar inte den heller. Jag uppsökte en verkstad, men de hittade inte orsaken utan monterar en VictronConnect mppt 75/15. De sa att nu fungerar det. Lamporna lös på regulatorn. Jag blev 270 euro fattigare men positivt glad dom stängde för julhelgen. Vi åkte till närmaste ställplats för att kolla hur mycket solen levererar. Jag kunde konstatera att samma fel ingen laddning till batterierna. Vi åkte tillbaks, men de har stängt. Vad kan det vara för fel? Jag har nya litiumbatterier 2x100 och nu en ny regulator som är för litiumbatterie, någon av er som har råkat ut det här och/ eller har ni hum om vad kan det vara för fel. Och har ni förslag hur jag kan fixa det?
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Det kan vara att du har klippt säkringen mellan regulator och batteri när du monterade den nya regulatorn
Kolla även så du inte har förväxlat plus och minus vid installationen
Batterierna kan vara fulladdade så BMS-en slagit ifrån laddningen
 

Michy

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
23436
Medlemskap
2025
Tack för visat intresse och svar, men det finns ström mellan regulatorn och batteri men batteriet blir inte laddade och den ser jag i min BMS. Plus och minus polerna är inte förväxlade. För att ladda batterierna ( ser i BMS) måste jag ha bilmotorn i gång eller landström
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för visat intresse och svar, men det finns ström mellan regulatorn och batteri men batteriet blir inte laddade och den ser jag i min BMS. Plus och minus polerna är inte förväxlade. För att ladda batterierna ( ser i BMS) måste jag ha bilmotorn i gång eller landström
Prova att koppla loss alla kablar från regulatorn, koppla sedan in batterikablarna först, därefter solcellen.
Är det en VictronSmart med BT uppkoppling,gör då inställningar i appen, när den är inkopplad.
Om du har möjlighet mät på plus/minus från batteriet innan du kopplar in, se att det finns spänning från batt.
 
Toppen