• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanelers effektivitet

Nu har jag fått en förklaring på solpanelens misstänkt höga effektivitet: det är Victrons app som räknar fel om jag kör bilen medans solcellerna laddar. Den tar väl antagligen laddspänningen från generatorn och multiplicerar med solpanelens laddström.
 
Sättet att beteckna effekten på en solpanel lämnar väldigt mycket att önska och är i realiteten lögn men verkar ha blivit standard. Ett exempel en 100w panel för 700kr lämnar max 18,18volt och max ström 5,5 ampere.
Det blir 99watt.
Problemet är att max ström och max volt inte inträffar samtidigt även fast riktigt intelligenta inverterladdare försöker få ut max, att vid växlande solinstrålning ständigt maxa detta förrsöker mppt laddarna göra men kan bara komma i närheten. En enklare pwm laddare får man räkna med vid bra väder och allt knappast ger mer än 80watt. Så behöver man mer ström billigast och enklast köp en större solpanel.
Sen att victrons app inte kan skilja på grön el och smutsig är förståeligt.
 
Verkningsgraden för solceller i Sverige är ca: 16-22%.
Vill man ha bättre laddning än underhållsladdning, alltså som täcker förbrukningen+laddning så montera så många paneler som möjligt.
 
Tillbaka
Toppen