• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solpaneler diod spänningsfall para koppling

F

F.d. 15126

Guest
Hej!

Jag har en fundering angående solpaneler och dioder,
Jag har tänkt koppla ihop 6 st paneler3 i serie så det blir 3 plus 3 som sedan kopplas parallelt, panelerna är likadana och har öppen spänning på 22 volt samt ger max ström på ca 4 amp, om man sätter en schotty diod 8 amp samt 60 volt på varje serie skulle det då funka? Panelerna har ju 66 volt i öppen spänning min tanke var dock att strömmen väl är väldigt låg ifall panelerna nu skulle gå över 60 volt ? eftersom att de bara gör så när batteriet är fullt? och att de därför skulle klara av att hantera denna överspänning? är det fel tänkt?, jag hittade även en annan schotty diod som klara 100 volt fast då med större spänningsfall borde jag kanske välja denna istället?

Sedan undra jag vad det blir för spänning i kabeln när man paralellkopplar tanken var att det ibland kommer vara olika mycket sol på de olika panelerna tex kommer en topbox på taket att skugga den ena serien ibland vilket kommer ge en lägre spänning för den serien än den andra vad blir då spänningen efter paralellkopplingen? Ett genomsnitt ? Vad har detta för betydelse rent effekt mässigt ska man sträva efter att paralellkoppla så lite som möjligt för att inte mista effekt?
icon_rolleyes.gif
icon_question.gif


Mikael
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: solpaneler diod spänningsfall para koppling

Hej,

Betr. första frågan så förstår jag inte varför Du behöver dioden Du talar om. Skyddsdioder finns väl inbyggda i solcellerna?

Solceller (liksom ledlampor) är speciella i det att spänningen (V) är samma oberoende av hur starkt ljuset är, strömstyrkan (A) däremot varierar kraftigt med ljusstyrkan, t.ex. 1-5 A.
De går alltså utmärkt att parallelkoppla, varje solcell kommer att mata batteriet med sin ström.

Det är bara vilken ljusenergi som träffar solcellerna och vilka förluster som regulatorn har, som bestämmer laddningen. Det är stora skillnader i kvaliteten på regulatorer.

Vilken spänning man skall välja är beroende på regulatorns specifikation.

/Bengt
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: solpaneler diod spänningsfall para koppling

Hej!

Nej inte i dessa här får man installera dioder själv,

Spänningen i panelen är beroende av hur den är belastad tex så anges opcv dvs open circiut voltage dvs ingen belastnig alls, en 12 volts panel kan ex ha 12 volt nominelt 17 volt vid max effekt samt 22 utan belastnig.

MIkael
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: solpaneler diod spänningsfall para koppling

Ingen serie diode, det är onödig
Varje solpanel en schottky-diode 30V 1A det räcka

Hälsningar

Norbert
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: solpaneler diod spänningsfall para koppling

Hej,

I mina solceller sitter dioden i anslutningskåpa på solcellen, tydligen olika för olika fabrikat.

Riktigt det Du säger betr. spänningen obelastad och belastad.
Men prova att mäta spänningen på den obelastade solcellen vid olika ljusförhållande.
Jag fick förvånande hög spänning (kommer inte ihåg exakt vilken, 5 år sedan) redan tidigt på morgonen. Berätta gärna hur det går.

Hälsningar
Urszula
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: solpaneler diod spänningsfall para koppling

Är panelen obelsatad så räcker väldigt lite ljus för att spännigen ska bli opcv minsta lilla belastning och spänningen sjunker snabbt. En mppt har förmågan att hitta exakt vid vilken belastning som panelen ger max effekt låt säga en belastnig som innebär 17 volt denna effekt omvandlas sedan till max ström vid en marginellt högre spännign än batterispänningen, en bra mppt kan även avskärma panelerna ifall ljusförhållandena ändrats och därmed den perfekta belastnigen ändrats exvis så avskärmar phocos mppt systemet var 2 timme det är bra och därför låter den intressant men jag har inte förstått ifall den kan nyttja spänningar som är lägre än batteriet och det är också av intresse .

Mvh Mikael
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: solpaneler diod spänningsfall para koppling

Hej,

Spänningen Du får är beroende av den effekt solcellen kan ge över belastningsmotståndet.
Att spänningen sjunker till 17V vid full belastning (ej kortslutning) beror på solcellens inre motstånd (ca 1 ohm).

Men det att solcellen ger bra spänning redan vid svagt ljus betyder inte att den för det kan ge nån väsentlig laddning, laddningen beror av vilken ljusenergi som träffar solcellen.
Alltså, svagt ljus = obetydlig laddning (kanske 0.1A).
Däremot betyder det, att det är likgiltigt om man parallelkopplar eller seriekopplar solcellerna.

/Bengt
 
Toppen