• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel

Hejknekt

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32451
Medlemskap
2025
Hej,
Är nybliven ägare till en Rapido 9096F, -07. Bilen har en solpanel monterad, 90W tror jag. Vid leveransen sades att solpanelen fungerar och ”sköter sig själv”. Sen blev inte mera sagt om det, Bara tacksam att det finns en solpanel. Efteråt kom förstås tankarna om hur man faktiskt vet att den fungerar och levererar, Kan man se det på något sätt? Hade hoppats att man i manöverpanelen skulle kunna se detta samt även hur mycket panelen levererar. Vad jag kan se går inte detta. Hoppas på att någon kan hjälpa till med lite kloka tankar till en novis på området.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tyvärr så kopplas ofta solpaneler/solcellsregulatorn in direkt på bodelsbatteriet /batterierna och då syns inte laddning som går in i batteriet/batterierna på displayen.
Så då kommer ju inte heller den laddningen med i displayen som plus beräkning av innehåll i batteribanken (A/tim) så den siffran stämmer inte heller och det kan vara irriterande i längden.
Så om ingen laddning syns i displayen på dagen, så är det mycket möjligt att inkopplingen har skett på detta sätt.
Men som Kenth påpekar ovan så borde du i alla fall kunna se en ökning av batterispänningen under dagen, även om du inte kan se hur mycket (Amp.) det laddar.
Bäst är kanske om du har ett mätinstrument så du kan mäta, men om inte så borde du kunna få upp och se spänningen/Volt på displayen.
På nattkröken om batteriet är ok. så borde du kunna se 12,6 till 12,7 Volt i spänning.
I dagsljus och ev. liiite sol så borde du kunna se 13,5 Volt eller mer. Den här årstiden så blir det inte så mycket laddning från solceller men i full sol och på sommaren så skall solcellsladdaren ge uppåt ca. 14,4 Volt när den får nästan full kraft från solen till att ladda rejält.

(Om du köpte bilen hos en handlare så tycker nog jag och många andra här, att få informationen att solpanelen "funkar och sköter sig själv" är en riktig usel information vid leverans som borde skötas bättre av någon kunnig person på företaget när man har köpt en dyr bil som man inte vet ett skvatt om. Men usel och för snabb genomgång verkar vara de flesta firmors ledstjärna vid leverans tyvärr, särskilt om kunden inte vet så mycket, och lite vilsen inte själv kan komma med motfrågor.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sen måste man faktiskt göra ren solpanelen eftersom den tappar otroligt mycket om den är smutsig och det räcker inte med bara regn. I spanien efter slagregn så var alla bilar smutsiga eftersom det var någon sorts brunaktig sand överallt.
Hemma så finns det ofta en massa sot i luften en trasa blir fullständigt svart och det har inte miljörörelsen förklarat var det kommer från, men solpaneler är bra men vem ska tvätta dom? Mr MacLean trodde hans bobatterier var slut men det var smutsiga solpaneler. Har själv fusktvättat genom takluckan och det var väldigt smutsigt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej,
Är nybliven ägare till en Rapido 9096F, -07. Bilen har en solpanel monterad, 90W tror jag. Vid leveransen sades att solpanelen fungerar och ”sköter sig själv”. Sen blev inte mera sagt om det, Bara tacksam att det finns en solpanel. Efteråt kom förstås tankarna om hur man faktiskt vet att den fungerar och levererar, Kan man se det på något sätt? Hade hoppats att man i manöverpanelen skulle kunna se detta samt även hur mycket panelen levererar. Vad jag kan se går inte detta. Hoppas på att någon kan hjälpa till med lite kloka tankar till en novis på området.
Räkna inte med någon stor laddning från 90W, i bästa fall 4A en solig sommardag, denna årstid kanske 1A vid sol, sen får du dra bort ev. förbrukare du har i drift.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Du kan ju sätta dit ett digalt instrument som heter BM 1 eller 2 som finns i båtaffärerna å där följer det med en sk sjunt som man sätter på - polen så kan du läsa av laddning fån solcell å hur mycket du har i batteriet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, de flesta elblock har ju också ett uttag för yttre laddanslutningar. Så om man kopplar in solcellsladdaren på den ingången i elblocket i stället för direkt på batteriet/batterierna så får man med laddningen från solcellen på bilens display. En del elblock påstås behöva en solcellsladdare som är anpassad till elblocket som sitter i bilen, och med en del elblock får man då också underhållsladdning av startbatteriet vid "rätt" inkoppling.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har en CTEK Sense. Den fungerar hyfsat. Den visar spänning, temperatur och laddningsstatus i %. Den visar tyvärr inte ampere. Den beräknar statusen. Den saknar en shunt. Så det blir lite fel ibland. Allt visas i telefonen.
Även elbilen jag kör i jobbet räknar bort sig ibland med laddningen av batteriet.C10C8DD5-47B7-4B5D-A04E-4507E5F322A6.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kopplade in några Kina-mätare för ca. sex år sedan som håller ordning på mina batterier, laddning från solceller, annan laddning och totalförbrukning m.m. (Funkar bra fortfarande utan något strul.)
Den som är lite nyfiken kan ju om intresse finns i alla fall kolla genom första inlägget med de olika sätten att se och ha full kontroll på batteribanken, för tråden blev rätt lång efter ett tag.


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Köpte den här idag: Voltmeter för inbyggnad

Lyser bra och mäter spänningen med en decimal man kan ta av panelen om man inte behöver den ska nog se om jag inte kan koppla ihop den med andra tillbehöer eller så drar jag in en ny sladd direkt från batteriet efter som jag är väldigt orolig för att inte kunna starta.
Jag vet hur man ska läsa av spänningen och har kommit fram till två saker på min subaru dels vill inte batteriet ta emot stora strömmar dels går spänningen ner vid stillastående.
Men orsaken är svår att veta eftersom den får 14,5v från generatorn efter start har jag avskrivit generatorn som boven. Överväger att parallellkoppla med mitt 20ah lifebatteri det lär ju ta upp laddningen och kunna avge den till startbatteriet.
Den kommer att hamna i husbilen sen som en extra koll på bobatteriet är det bra finns det ström att starta annars är det enkelt att med bara en startkabel ta ström från bobatteriet så man kommer igång.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bengt er det et vedlikeholdsfritt batteri du har i Suben? Med noen år på baken så kan mengden med elektrolytt ha blitt for liten og dermed kapasiteten. Lademotstanden blir høy, men ladetid normal - ladestrømmen veldig liten. Ta ut batteriet og lad det med løs lader, mål så hvor mye du kan ta ut av det - tipper det er lite å hente så bytt ut batteriet. På mine mindre doninger her nede er levetiden på slike batterier maks 3 år, batterier som kan etterfylles må etterfylles et par ganger i året. Dette er batterieri 40 til 60 Ah klassen i ATV og plenklipper (litt stor plenklipper).
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har Telia Sence

Håller koll på hur batteriet mår

Varnar för stöld, skador på din bil och påminner när det är dags att byta däcken. Den ger dig även körstatistik, eco drive-hjälp och möjligheten att boka verkstad och vägassistans direkt i appen.

Kommer ihåg var du ställde bilen.

Ger stabilt wifi i hela bilen.

Easypark betala via appen och avbryter betalning automatiskt när du kör iväg.

Folksam billigare försäkring:

- Uppkopplad tilläggstjänst: Köra Säkert
- Hjälper dig att hålla hastighetsgränsen
- Få billigare försäkringspremie
- Spara både liv och miljö

Plus en massa andra funktioner typ besiktiga osv ..
 
F

F.d. 22252

Guest
Bengt er det et vedlikeholdsfritt batteri du har i Suben? Med noen år på baken så kan mengden med elektrolytt ha blitt for liten og dermed kapasiteten. Lademotstanden blir høy, men ladetid normal - ladestrømmen veldig liten. Ta ut batteriet og lad det med løs lader, mål så hvor mye du kan ta ut av det - tipper det er lite å hente så bytt ut batteriet. På mine mindre doninger her nede er levetiden på slike batterier maks 3 år, batterier som kan etterfylles må etterfylles et par ganger i året. Dette er batterieri 40 til 60 Ah klassen i ATV og plenklipper (litt stor plenklipper).
batteriet är bara ett halvår, har ju misstänkt generatorn men har ju klarat mej hittills men nu fick jag hjälp från mekonomen att testa och generatorn ger konstiga värden och förmodligen laddar den bara vid höga varvtal, de har blivit dyra efter covid och finns många varianter autodoc och alla liknande sidor har en massa förslag som inte passar alls men hittade på bildelsbasen 500kr så problemet är snart löst men svårt att byta själv lätt att lossa men sitter mycket i vägen och måste demontera fronten, kroppen hänger inte med så bra när man ska ligga på marken ute. Bäst före datum är passerat och nu väntar bara en lång dags färd mot natt.
 
Toppen