• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Elektroblock EBL 281?

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Gotland
Hej!

Jag har en äldre husbil med ett elektroblock EBL 281. Elektroblocket har en egen plint som heter "solarregler".

32432862-origpic-cb4a98_rkdz7bwfsm2a2pi6.png


Vi har nu köpt en solpanel (Julas 160W solcellspaket Solcellspaket | Polykristallina celler | ANSLUT | Jula) inkl. regulator.

Ska solpanel kopplas till elektroblocket och ska man använda den medföljande regulatorn i sådant fall? Det går ju att koppla solpanel -> regulator -> batteri eller solpanel -> regulator -> elektroblocket -> batteri.

Hur kopplar jag in på elektroblocket? Ser ut som någon slags specialkontakt?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du ska alltid använda regulator. Sen väljer du om du vill gå via EBL. Jag kopplade regulatorn direkt till batteriet.

Tänk på att koppla in batteriet till regulatorn först.

Det sista du gör är att koppla in solpaneler.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag kopplade först solpanelen via regulatorn till elektroblocket.
Efter att ha mätt spänningsfallet från ingången på blocket till batteriet till ca 0.5 V vid 4-5 A ström från regulatorn kopplade jag istället regulatorn direkt på batteriet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
…. Hur kopplar jag in på elektroblocket? Ser ut som någon slags specialkontakt?.
Kontakten kan du köpa hos Elfa.se

Flera har fått problem när solcellen är kopplad direkt på batteriet. EBL:n kan uppfatta det som att batteriet är fullladdat när solcellen ger god effekt och avbryter laddningen från generator eller 230v.
 
Toppen