• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanel och batt.ström baklänges..

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Jag läste i våras här på forumet om batt.ström som kan gå baklänges om man har solpanel. Hittar nu inte inlägget.. Har en 50w med tillh.regulator.
När och varför kan det gå ström från batteri till sol-panel.? Låter som mkt dålig batt.ekonomi.. kanske ska man koppal ur panelen nu i vintermörkret..
Tack så länge

Libom

F

F.d. 23389

Guest
Sv: Solpanel och batt.ström baklänges..

Allt som du kopplar till ditt batteri drar lite läckström så länge det har galvanisk förbindelse med batteriets båda poler. En icke belyst solpanel läcker ganska mycket, men med en backdiod eller en regulator så blir backströmen låg. Så pass låga att nettotillskottet från panelen är större än läckaget, så länge solpanelen får dagsljus på sig när det är dag, vill säga. om solcellsanläggningen förvaras innomhus i ett icke upplyst rum så är det bäst att koppla ifrån batteriet.

/Mikael

Toppen