• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulator

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Vi har beställt en ny bil, en Knaus van, med fyrhjulsdrift och MAN chassie, samt alde värmare med elektrisk golvvärme, detta inbjuder till att testa vintercamping.
nu till min undran, vi tänker oss att stå på elanslutningar för det mesta, men vill kunna sova en natt utan eltillgång på väg till fjällen tex, vi har beställt dubbla AGM batterier samt en epever solcellsregulator på 20 A. solpanelen är på 165 W, vi förstår att panelen inte ger något på vintern samt att man behöver byta regulatorn om man skall montera en till solpanel, frågan blir sammanfattningsvis , vinner man snabbare laddning på sommaren med 30 A regulator kontra 20 A.
kan vi övernatta i sträng kyla 8-10 timmar utan att strömmen tar slut, vi vill helst inte investera i litiumbatterier,
tacksam för råd. mvh. Rolf.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ampereangivelsen på regulatorn anger bara vad den max kan ladda. Byter du regulator till högre A-tal så har du marginal för att kunna komplettera med ytterligare paneler i framtiden. Regulatorn bör vara av MPPT-typ eftersom den är effektivare än en PWM-regulator.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej. Vi har beställt en ny bil, en Knaus van, med fyrhjulsdrift och MAN chassie, samt alde värmare med elektrisk golvvärme, detta inbjuder till att testa vintercamping.
nu till min undran, vi tänker oss att stå på elanslutningar för det mesta, men vill kunna sova en natt utan eltillgång på väg till fjällen tex, vi har beställt dubbla AGM batterier samt en epever solcellsregulator på 20 A. solpanelen är på 165 W, vi förstår att panelen inte ger något på vintern samt att man behöver byta regulatorn om man skall montera en till solpanel, frågan blir sammanfattningsvis , vinner man snabbare laddning på sommaren med 30 A regulator kontra 20 A.
kan vi övernatta i sträng kyla 8-10 timmar utan att strömmen tar slut, vi vill helst inte investera i litiumbatterier,
tacksam för råd. mvh. Rolf.
Det beror på storleken på dina batterier, har du tex 100amp batteri och värmepannan drar ca 3 amp räcker teoretiskt batteriet i 33 Tim. 100/3=33tim.
Dock kan man inte plocka ut mer än ca 60-70% av kapaciteten. Så med dina batterier så kan du klara dig garanterat 8-10 timmar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej. Vi har beställt en ny bil, en Knaus van, med fyrhjulsdrift och MAN chassie, samt alde värmare med elektrisk golvvärme, detta inbjuder till att testa vintercamping.
nu till min undran, vi tänker oss att stå på elanslutningar för det mesta, men vill kunna sova en natt utan eltillgång på väg till fjällen tex, vi har beställt dubbla AGM batterier samt en epever solcellsregulator på 20 A. solpanelen är på 165 W, vi förstår att panelen inte ger något på vintern samt att man behöver byta regulatorn om man skall montera en till solpanel, frågan blir sammanfattningsvis , vinner man snabbare laddning på sommaren med 30 A regulator kontra 20 A.
kan vi övernatta i sträng kyla 8-10 timmar utan att strömmen tar slut, vi vill helst inte investera i litiumbatterier,
tacksam för råd. mvh. Rolf.

Ska ni bara fricampa en natt då och då, känner jag att fler solpaneler känns onödigt, men din regulator på 20A borde utan problem klara en till likadan panel som ni har idag, det blir alltså inte högre laddström med en reg. på 30A, men satsa på en MPPT-regulator av hög kvalitet, och gärna en som även kan ladda startbatteriet.
Satsa även på deep cycle batterier till bodelen, annars kan du bara utnyttja 50% av uppgivna Ah, det räcker alltså inte att det står agm på batteriet.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Tack för utförliga svar med bra tips, nu vet jag vad jag ska beställa, vid tidigare bilar vi köpt har man fått ta det batteri som påbyggaren levererat.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Detta med att kunna fricampa med solceller på taket är en rejäl överdrift. Testade detta med 130W solceller och en 10A MPPT regulator. Det mesta i strömstyrka som kom var 7A under de soligaste dagarna. Max energi var ca 500Wh under ett exemplariskt ljus dag. 130Ah AGM batteriet var "slut" efter två dygn i det fria. Detta med en nyare Kabe 780. Med 150Ah LiFePo batteri gick det att få ut 5 dygn under liknande förutsättningar.
 
Toppen