• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcellsproblem

  • Startad av Startad av F.d. 58620
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58620

Guest
Vi har solcells regulatorn som på bilden dock 10.10c.
Lampan till vänster blinkar och panelen visar -0,4 A trots att allt är avstängt och bilen står på el. Vi drar ut kabeln och startar bilen i nån minut. Lampan slocknar genast och panelen visar + 0,2 A. Nu idag blinkar lampan till vänster grön igen och panelen varnar för överladdning 14,9 på bodelsbatterierna. Vi tog bort säkringen på regulatorn och varningen slutade och laddningen gick ner till 14,2.
Någon kunnig på detta som kan ge en förklaring .??? Tack på förhand.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    125,8 KB · Visningar: 3
Sv: Solcellsproblem

Är det när du har 220v inkopplat som problemet uppstår? Kan vara den inbyggda laddaren i så fall som är boven och laddar för mycket. Hade det problemet i min gamla husbil, gick upp till över 15v när man stod på 220v.
 
Sv: Solcellsproblem

Ja vi har 220 v inkopplat men inget problem nu när vi tagit bort säkringen i regulatorn. Kanske är det regulatorn som är problemet ? Nu när vi har 220 inkopplat men kopplat bort solcellens regulator så laddar 14,3 vilket ju är helt ok.
 
Sv: Solcellsproblem

Min erfarenhet i ämnet är att regulatorn får fnatt när solpanelerna är inkopplade samtidigt med yttre strömförsörjning via laddare. Min Ctek blev så frustrerad av konkurrensen så den blev galen och är nu ersatt av Biltemas variant som har fungerat bra hittills men värdena på displayen är delvis fullkomligt åt fanders. Kopplar jag bort 230-volts-strömförsörjningen så blir regulatorns värden på displayen vettiga igen. Jag har en Tracer Boingaboäng nånting på 20A.

Jappe
 
Sv: Solcellsproblem

Nu undrar jag bara om det är riskfritt att ta bort säkringen tills vi fått veta vad felet ligger ?
Mvh Gunilla
 
Sv: Solcellsproblem

Är det så att du kopplat in regulatorn direkt på batteriet? Jag har läst att många här på HBK rekomenderar att göra så vilket jag anser är helt fel. Tycker sunt förnuft säger att man aldrig ska koppla ihop två olika spänningskällor, de kommer ju att påverka, störa varandra. Bättre då att ansluta regulatorn till EBL:en så att den får sköta vilken spänningskälla som ska ladda batteriet.

/Håkan
 
Sv: Solcellsproblem

Vi hade tidigare fel på el-blocket som förstörde båda bodelsbatterierna och kylskåps panelen. Panelen byttes ut och nya batterier sattes in efter att el-blocket hade renoverats. Nu misstänker vi att el-blocket också förstörde solcells regulatorn. Ska kontakta försäljaren på tisdag då vi fortfarande har garanti tid kvar.
 
Sv: Solcellsproblem

Det går alldeles utmärkt att koppla direkt på batteriet. En normal regulator känner av och anpassar sig till andra energikällor.
 
Tillbaka
Toppen