• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solcellfunderingar

F

F.d. 10799

Guest
Funderar på solceller men priset för köp och instalation hos husbilssäljaren tilltalar mig inte 13000:- för ett hundra watt. Nu undrar jag om det går att få lite tips hur man monterar och drar kablar och ansluter på bästa sätt.
Tacksam för svar.
Mvh.Tomas

PS.har en Knaus liner 02
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: solcellfunderingar

Läs igenom ovan bif. tråd. Mycket "matnyttigt" finns där i från många håll!
Har du funderingar därefter & forumet kan var dig behjälpligt, hojta till. ;)
Alt. slå en pingla. Kan jag bistå med "stollig" hjälp, så gör jag det utan omsvep.
0705-919480
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: solcellfunderingar

Hej Caprice,

Köpte i höstas en 160W panel som visserligen är ganska stor 120*80 cm men den får precis plats på vår HB, den kostade några tusenlappar (kommer inte ihåg priset) inklusive regulator. Monteringssats får jag fixa på annat håll. Är du intresserad så kan jag kolla om vad det finns för alternativ i effekt och storlek. De finns i Kina och bör tas hit via båtfrakt, vilket betyder ca. 7-10 veckor efter beställning. Det kanske går att åka "snålskjuts" på någon annan leverans med flyg. 160W kanske var att ta i, för i vår gamla husbil hade jag en 60W panel och hade aldrig problem med strömförsörjningen, men i den nya så finns så mycket mer utrustning som bara slukar el :(

Som sagt hör av dig om du vill att jag skall undersöka priser etc.

mvh Ted
 
F

F.d. 10799

Guest
Sv: solcellfunderingar

Hej och tack för tips. Har hittat en 100W för 3000 tusen och en mppt
hos Hjertmans för 1200:- så då får jag nog till det för ca 5000:- det tycker jag är helt OK.
Mvh Tomas:)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: solcellfunderingar

Hej och tack för tips. Har hittat en 100W för 3000 tusen och en mppt
hos Hjertmans för 1200:- så då får jag nog till det för ca 5000:- det tycker jag är helt OK.
Mvh Tomas:)

Hej

Hur gick installationen?
Går själv i tankarna på att skaffa solceller, men är lite orolig att jag inte reder ut installationen själv....
 

rsaanro

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6706
Medlemskap
2024
Toppen