• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellerna har slutat ladda

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Har två st.seriekopplalade solceller på taket på husbilen. Dom är på 18W st. och av märket Awimex. Tyvärr så har bägge solcellerna slutat ge ström. Reglatorn får ingen ström. Jag har kopplat bort all kablar som ansluter solcellerna till varandra och likaså den kabeln som går ner till reglatorn. Jag har mätt varje solcell för sig och de ger ingen ström alls. Det sitter en knapp uppe på solcellerna som om man trycker på den så skall den visa om solcellerna fungerar. Dom är helt döda. Cellerna är ca. tre år gamla. Kan dom redan vara slut. Någon som har haft samma problem med sina solceller? Kan man åtgärda felet på något vis. Någon som vet?
Detta hände oss första veckan på vår resa ner till Spanien. Vi befinner oss nu i Gandia, ca 3-4 mil söder om Valencia. Tråkigt vi skall stanna i Spanien tills april månad och hade naturligtvis velat ha fungerande solceller.
Hjälp...........Hälsn.....Ce-eN ! :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellerna har slutat ladda

Høres ut som en brent koppling eller diode, har de fått reversert spenning?
Kan muligens måle om det er spenning direkte over cellene der det er mulig å komme til ledere. Trenger godt lys for å få den lille spenningen som blir over en celle.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellerna har slutat ladda

Hej, kan tyvärr inte direkt hjälpa dig, men de verkar ju vara trasiga. Det som är lite underligt är väl om båda la av samtidigt. Men om de har varit parallellkopplade så kanske den ena har varit trasig en längre tid och du inte märkte något förrän den andra la av så det blev heldött ? På frågan om det är vanligt att solceller lägger av så blir nog svaret att det är rätt ovanligt. De borde kanske gå att laga för det är säkert "bara" avbrott i dem, frågan är väl mest om man kan bryta sig in i dem utan att ramar och glas går sönder. Kolla också om du har någon likriktardiod (elektrisk backventil) i kopplingsdosorna och att de inte är trasiga.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellerna har slutat ladda

Var inne på Awimex sin web, og er det her snakk om et panel med innebygget 12 Volt regulator for direkte kobling til batterier?
Her kan en lett sprenge sikringene i panelet ved en kortsluttning av utgangen. Tror du finner en liten 2A sikring i panelet!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellerna har slutat ladda

Har du dagsljus på panelen, så ska den ge spänning (x volt över noll) om du mäter direkt på utgående kablar. Du har 2 paneler. Har du mätt var och en för sig?
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Solcellerna har slutat ladda

Har du dagsljus på panelen, så ska den ge spänning (x volt över noll) om du mäter direkt på utgående kablar. Du har 2 paneler. Har du mätt var och en för sig?


Hej! Jag har tagit bort alla anslutningar mellan solcellerna och mätt spänningen på var solcell för sig. Bägge solcellerna visa noll utgående ström. Solcellerna går inte att dela som de sitter på taket. De är limmade fast. Att börja bryta bort dom känns inte rätt! Jag får leva med att de inte fungerar och ta fatt i det när jag kommer hem till Sverige. har pratat med Awimex och de har lovat att titta på dom. Det är ju fem års garanti på solcellerna.
Hälsn....Ce-eN ! :(
 
Toppen