• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller.

F

F.d. 55256

Guest
Sverige är fantastiskt, har installerat 20 st solceller a' 250 w st. Detta innebär att jag en bra solig dag producerar ca 20-25 kWh el. Vi kommer ju inte att kunna använda all el under dagen utan en del kommer att gå ut på nätet och nattetid eller molniga dagar köpa tillbaka el. Har fått installerad en mätare som mäter ut och inkommande el. I min enfald trodde jag att jag skulle kunna betala mellanskillnaden till elbolaget. Icke sa skatteverket, jag måste köpa all inkommande el och elbolaget köpa mitt överskott för annars mister skatteverket momsen. Detta innebär att jag nu är registrerad som Elproducent hos skatteverkets momsenhet.Så mycket byråkrati för en årlig omsättning av kanske 5000 kr/år. vet ju ännu inte hur det kommer att bli med överskottet, men huvudsaken är väl att sysselsätta byråkrater på skatteverket.
Ove.G
 
Toppen