• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solceller

F

F.d. 25230

Guest
Hej jag har en fundering, har en vän som har ett solcells paket 50w helt nytt, jag kör ju gasol på kylen och tittar ca en timme på tv per kväll har någon lampa tänd på kvällen (dioder) i hela bilen, skulle jag klara mig på 50w om jag skulle stå still ett par dar ?
priset för detta paket inklusive fäste till bilen skulle jag få ge 1500 för så det är ju billigt,
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: solceller

Hej nenne2. Om du inte använder TV'n mer, och har lysdioder som belysning så borde det räcka med en 50W solcell. Om vi räknar lite högt på förbrukningen så kan vi säga att TV,n tar 50W på en timme och belysningen kan inte ta mycket alls, men om vi säger att det går åt 50W till det med, så använder du bara 100W per kväll.
Solceller laddar sällan eller aldrig så mycket som utlovas och särskilt inte på våran breddgrad.
Men om den bara skulle ge, kanske 20W eller 30W, ca. 1,8A till 2,5A så skulle fyra, fem timmars halvskaplig sol återställa batteriet.
Sedan har vi ju svensk sommar :( som ibland inte ger oss så mycket sol och värme som vi vill, så ofta kan man nog rek. 75 till 100W om man bara skall ha en solcell på taket. Men om du tänker på din förbrukingen så skall en 50W cell räcka åt dig, även med lite marginal om det inte är åska och spöregn en hel vecka.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25230

Guest
Sv: solceller

tack jankro för svaret nu fattar jag mer :) vi har ju en LED tv som inte tar alls mycket och även LED lampor, vi märkte förra året att battriet blev lite dystert efter ca två till tre dar ståendes på samma ställe, det var då jag kom på att nästa år får det allt bli solceller och så fick jag detta erbjudande så jag var bara tvungen och fråga här, man kan ju alltid kompletera senare med en cell till om det behövs,
Tack så mycket :)
 

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: solceller

Hej jag har en fundering, har en vän som har ett solcells paket 50w helt nytt, jag kör ju gasol på kylen och tittar ca en timme på tv per kväll har någon lampa tänd på kvällen (dioder) i hela bilen, skulle jag klara mig på 50w om jag skulle stå still ett par dar ?
priset för detta paket inklusive fäste till bilen skulle jag få ge 1500 för så det är ju billigt,


Hej
Sök på (prevent gmbh) i Tyskland dom tar 96 evro för 90w.
Har själv köp från dom, snabb och bra leverans.

PG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: solceller

En 50w-panel vinklad mot solen kan ge lika mycket effekt som en 100-wattare på taket!

Har du möjlighet att ställa ut panelen dagtid så kan en 50-wattare ge ett bra bidrag till elförsörjningen!

Solpanel med ben.jpg
 
Toppen