• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Jag köpte några paneler med solceller och en regulator, nu undrar jag om det bara är att koppla in "laddningen" på batterierna? och hur går det om bilens egen laddare är igång och laddar? behövs det någon diod så strömmen inte går in i varandra?
Jag är tacksam om någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand
Peter
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Njaa, Pudelräser, riktigt så enkelt är det inte, att man bara kan koppla in solceller direkt på batterierna.
Solcellerna bör kopplas in via husbilens batteriladdare som måste vara förberett med ett solcellsuttag.
ELB:en måste ha en funktion som blockar solcellerna när du kör eller laddar med 220 volt eftersom solcellerna lägger på en överspänning på batterierna.
I annat fall laddas bara batterier upp när solcellen ger en mindre spänning än vad dina batterier visar till ELB, dvs när det är mörkt eller molnigt ute

Orkar du plöja igenom allt som skrivets om solceller och regulatorer på HBK.s hemsida så kan du efteråt doktorera i ämnet.

- Lycka till.

//T
 
Senast ändrad:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Hej !

Jag köpte några paneler med solceller och en regulator, nu undrar jag om det bara är att koppla in "laddningen" på batterierna? och hur går det om bilens egen laddare är igång och laddar? behövs det någon diod så strömmen inte går in i varandra?
Jag är tacksam om någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand
Peter
Hej
Jodå det går att koppla in solcellerna direkt till batteriet(na)utan att gå via husbilen egen elcentral.Har hafft så i tre år och fungerar utmärkt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Njaa, Pudelräser, riktigt så enkelt är det inte, att man bara kan koppla in solceller direkt på batterierna.
Solcellerna bör kopplas in via husbilens batteriladdare som måste vara förberett med ett solcellsuttag.
ELB:en måste ha en funktion som blockar solcellerna när du kör eller laddar med 220 volt eftersom solcellerna lägger på en överspänning på batterierna.
I annat fall laddas bara batterier upp när solcellen ger en mindre spänning än vad dina batterier visar till ELB, dvs när det är mörkt eller molnigt ute

Orkar du plöja igenom allt som skrivets om solceller och regulatorer på HBK.s hemsida så kan du efteråt doktorera i ämnet.

- Lycka till.

//T

Intressant med blockering av solcellen , men hur många har gjort på detta sätt?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Hej igen !

Hmmmm ....... jag trodde att jag skulle bli lite klokare :confused: men nu vet jag att det inte behövs och att det behövs dioder ?:twitcy: Regulatorn beställde jag av "24 volt" så jag hoppas där finns information om hur den kopplas (inte bara symbolerna på regulatorn)
Ang solceller så är de mycket billigare i tyskland köpte 3 st 45 watts för totalt ca 3000.-S.kr Att jag valde 3 st beror om en olycka är framme så är det liten risk att alla solceller kraschar. Jag skall hämta dem när jag kör ut i europa snart.

Hälsningar
Peter
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Hej igen
Det sitter dioder i regulatorn som gör att det bara går ström en väg.det du missar med att koppla direkt på batteri banken är att du inte får en rätt visning på amp mätaren om du har en sådan.I mitt fal så har jag en separat ampmätare,visar oxå volt.På den ser jag hur det laddas och hur mycket som förbrukas.
detta kanske inte är så pedagogiskt beskrivet,men hoppas att det ger lite hjälp
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Solceller

Även jag har haft mina solceller direkt kopplade på batteriet med styrning från regulatorn (därför mitt svar tidigare) orginalkopplat så från firma

Men jag kopplade om det i våras så det går nu över EBL bara för att jag ska se på amp.mätaren hur mycket det laddas

Men innan dess funkade det perfekt med solcellen direkt på batt.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Jag fick på vår Frankia den effekten av solcellerna när vi körde så gav solcellerna en spänning som påverkade bilgeneratorns laddning på så vis att laddningen reglerades ner. Märkte detta på att efter 40 mils körning så var batterierna dåligt laddade, men borde vara nästan fulla.
Vid besök på Forsbergs(Frankiasäljare) så fick jag en ny regulator som dels visade på panelen laddningen bil resp. bodel. Även mitt grundproblem med att jag inte fick laddning som behövdes under färd blev ändrat genom installationen av den nya regulatorn.
Svårt att upptäcka för vid stillastående så fungerade laddning från solcellerna perfekt och när jag körde så lurades generatorn att minska amperen i laddningen för den fick en högre spänning genom solcellerna.
Jag upptäckte att vi hade dåligt laddade batterier för dom tappade spänning efter en dag eller så.
Annars så hade vi över 340 amperetimmar som räckte bra.
Erkänner att jag funderade mycket men jag hade en gång i tiden lärt mej att laddningsregulatorn minskar generatorns ampere varteftersom batterispänningen stiger så jag misstänkte samband.
Men jag fick det fixat och blev jättenöjd
hälsning Gert
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Hej Gert8
Ja där har du nog rätt.Troligt så har jag något galel i min ebl för den visar inget utslag till min original amp mätare.Darför monterade jag en separat amp mätare.Har även prövat med att koppla ur solceller men inte märkt någon skillnad på min amp mätare
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Detta med att generatorn och solcellerna laddar samtidigt kan bli problem, men om man kopplar in en kontaktor på generatorströmmen och bryter då automatisk solcellströmmen, kan det vara ett sätt att slippa generatorn bråka med solcellerna?? eller ?

Peter
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Solceller

Jag har löst det "manuellt" med en strömbrytare till solcellerna. När vi kör så är de avstängda. När jag trycker på knappen till fotsteget så trycker jag även på knappen till solcellerna. Stänger alltid av dem när vi står på "stolpe".
 
Toppen