Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
P=U * I
I = P/U
I= 100/12 = 8,3 A
minus förluster i regulatorn samt solinstrålning och vinkeln sol/solcell
så kanske 4-5A under en fin sommardag
Tack du skrev minus förluster,ja tänkte så här om de står 100 w på panelen å tex 5ah så tänkte ja me mppt så kan man komma högre än 5ah,cyklar ja nu,en annan sak om de int står back contakt på cellerna sätter man en sån på kabeln då så int strömmen far från batteri ,diod alltså eller cyklar ja igen taksam för utförligt svar
Du behöver en regulator och alla regulatorer jag känner till har inbyggd diod så batteriet inte laddas ut när det blir mörkt. Så du behöver ingen extra diod.
Nu såg ja i mulet väder höjer de effekten men int i stark sol då
Är det verkligen så? Jag trodde MPPT betydde att solcellerna fick arbeta med den maximala punkten för att ge mest effekt...
Om solcellen ger 17,5 V och 5 A blir det 87,5 W
En MPPT som laddar batterierna med 14,5 V får alltså 3 V för mycket. Jag trodde den gjorde om dessa 3 V till extra ström, alltså att det blir 87,5 W vid 14,5 V, 6 A.
Det är väl linjära laddare som har samma strömstyrka på ingång resp utgång av regulatorn, och bränner bort de extra 3 V till värme? Och att man därför bör välja MPPT.
Allt ovan är räknat utan förluster så något mindre blir det, men principen hade jag fattat det som ovan.