• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller via ebl99

HasseRoth

FD HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hej, har idag monterat solpanel på taket och kopplat den via en Everper dual battery regulator direkt i blocket. Mitt startbatteti är kopplat till blocket och borde väl i så fall laddas via blocket. Ska det inte funka eller kan jag ha gjort något galet. Jag har kopplat regulatorn till blocket med en kabel som jag köpt från leverantören av panelen. Kabeln är försedd med 3 ledare varav en är jord och två är till batterierna.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Om startbatteriet även laddas beror på hur blocket är konstruerat... Man får kika på kopplingsschemat eller mäta spänningen över startbatteriet.
Eftersom din kabel har 3 ledare kan man tro att startbatteriet ska laddas

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025
Tycker du skall koppla den direkt på batterierna med regulator (MPPT) å gärna med shunt å ett instrument så du kan läsa av vad den laddar å se hur mycket du har i batteriet ex vis BM 2 Start batteriet klarar sig alltid.

Toppen