• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller,koppling?

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Har köpt ett komplett solcellspaket, modell AIT-90w. Solceller på taket + kabel till laddningsregulator och kabel till bodelsbatteriet. Kan man koppla in kabel till elblocket i bilen som är en Hymer-04, elblock modell EBL 100 där finns markerat utgång solcell-laddningsregulator. Någon som vet om man ska koppla in elblocket ihop med regulatorn?:confused:
 
Z

Zappa59

Guest
Sv: Solceller,koppling?

Har själv tidigare ställt samma fråga och fått svaret att koppla regulatorn till EBL.
Montera regulatorn så nära EBL som möjligt.

Jag kopplade så i våran förra bil, funkade perfekt. Kommer att koppla så i nya bilen också.

/Åke
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solceller,koppling?

På min Hymer 544-05:a så går kabeln från solcellerna till regulatorn och direkt in i mitt EBL 101 och på så sätt får jag även reda på all laddningsinfo på min panel .
Så all ström går via EBL och sedan vidare till resp batteri och på så sätt laddas även bilbatteriet om det behövs .

= Ingen kabel går från regulatorn direkt till batteriet .

I denna länken så ser du även i bilder hur det är kopplat : http://www.husbilsklubben.se/forums/t38348/?highlight=solceller
 
Senast ändrad:
Toppen