• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell

kkj1947

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Klippan
HBK-Nr
24332
Medlemskap
2025
Hej en fråga. Kan man ha solcell påkopplade hela vintern Utan att den drar ur Strömmen från Batterierna ?????KKJ KLIPPAN
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Hej en fråga. Kan man ha solcell påkopplade hela vintern Utan att den drar ur Strömmen från Batterierna ?????KKJ KLIPPAN
Min husbil står i en loge på vintern utan el eller värme. Lyfter endast av minuspolen från startbatteriet. Solcellen och bodelsbatterierna är anslutna som vanligt, endast huvudströmbrytaren på EBL-en är avstängd. Har tillgång till el och brukar koppla i elsladden och ladda bodelsbatterierna via EBL en gång under vintern. Laddar då även startbatteriet med separat laddare. Har funkat utan problem för mig i många år. Om man har bra batterier och ser till att de är riktigt fulladdade på hösten vid garagering, ska det inte behövas underhållsladdning på vintern. Om man kanske inte har tillgång till el.
 
Toppen