Anders.pe
HBK Medlem
Är det svårt att montera solceller och att koppla in den i det befintliga systemet. är relativt händig.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Är du händig fixar du det utan problem,det svåraste är att limma panelen på taket,elinkopplingen är enkel +/- via regulator till batteriet.Är det svårt att montera solceller och att koppla in den i det befintliga systemet. är relativt händig.
Ja.om man ska koppla in i elboxen ska det då gå via en solcellregulator
Vad händer om du kopplar in fler solpaneler... Låt oss säga du kopplar in 500wOm du följer JANKRO’s råd att koppla in dig på elblocket så kolla hur stor säkring för solcell som sitter där. På mitt elblock är säkringen på 15A vilket innebär att jag kan koppla in solceller på totalt ca 220-230W. Om jag i mitt fall skulle vilja koppla in mer solceller så får jag ansluta dem direkt till bodelsbatteriet/batterierna. Det är dock inga större problem oavsett vilket alternativ du väljer. Till elblocket finns färdiga anslutningskontakter att köpa.
Det behövs alltid en solcellsregulator.om man ska koppla in i elboxen ska det då gå via en solcellregulator
Om solen skiner och solcellerna befinner sig i solen och solcellsregulatorn släpper igenom all ström som solcellerna producerar så lär väl säkring gå.Vad händer om du kopplar in fler solpaneler... Låt oss säga du kopplar in 500w![]()
Om solen skiner och solcellerna befinner sig i solen och solcellsregulatorn släpper igenom all ström som solcellerna producerar så lär väl säkring gå.
Visst kan man göra som du skriver för att få bättre laddning vid mindre solinstrålning.Men om jag hade paneler på 500W skulle jag välja en större regulator som jag kopplade direkt till bodelsbatterierna, för att utnyttja toppeffekten på solcellerna, för snabbare laddning. Du vet ju så mycket om det här att du kunde ha skrivit det själv.Men det är väl så.... Har du en regulator på vi säger 250w och paneler på 500w....då är det ju ingen fara för ebl:en..... Många här på hbk är tydligen rädda för att ha mer paneler än vad regulator ger...
Jag antar att panelerna är kopplad till regulator innan ebl:en...Eller är jag helt fel på det?
Det finns någon skydds krets i regulatorn som bryter vid överspänning eller överström ( så verkar det vara på våran Mastervolt).Men det är väl så.... Har du en regulator på vi säger 250w och paneler på 500w....då är det ju ingen fara för ebl:en..... Många här på hbk är tydligen rädda för att ha mer paneler än vad regulator ger...
Jag antar att panelerna är kopplad till regulator innan ebl:en...Eller är jag helt fel på det?
Jag vet inte riktigt vad du menar..... Men i min text handlar det inte om att ha en underdimensionerad regulator.... Det handlar om att man överdimensionera antal paneler så att man får mer laddad vid sämre väder än om man bara har lite paneler....Det finns någon skydds krets i regulatorn som bryter vid överspänning eller överström ( så verkar det vara på våran Mastervolt).
Vilken är poängen med att använda en liten regulator?
Det här är första gången jag har stött på den uppgiften, att det skulle vara en fördel att underdimensionera regulatorn.
Går det att utveckla resonemanget .
Göran i Björnarbo
Bara man har koll på vad som händer med regulatorn när det är riktigt soligt i de områden man vill varaJag vet inte riktigt vad du menar..... Men i min text handlar det inte om att ha en underdimensionerad regulator.... Det handlar om att man överdimensionera antal paneler så att man får mer laddad vid sämre väder än om man bara har lite paneler....![]()
![]()
OK..... Vad är det jag måste då kolla?Bara man har koll på vad som händer med regulatorn när det är riktigt soligt i de områden man vill vara![]()
Det händer väl ingenting, den jobbar på som vanligt i tysthet oavsett solenBara man har koll på vad som händer med regulatorn när det är riktigt soligt i de områden man vill vara![]()
Är det svårt att montera solceller och att koppla in den i det befintliga systemet. är relativt händig.