• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solar tracer - mysterium

hubbegubbe

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Norge
Hej!
Vi har en Solar Tracer 4210 - regulator som laddar två stycken nya 12V batterier som är på 100 Ah var och som är parallellkopplade.
När jag kopplade ihop anläggningen följde jag tillverkarens turordning genom att koppla batterierna till regulatorn först, och sedan solcellen till regulatorn. Detta ska man tydligen göra för att regulatorn ska känna av batterispänningen innan solcellen ansluts.
Mitt mysterium är att när jag ansluter min mobil till regulatorn via Epevers wifi-dongel så visar den, i översikten för batterierna, att jag har en 24-volts anläggning, men alla inställningar och avläsningar på batterivärden är i 12 volt som det ska vara...

Finns det någon som vet vad detta beror på?

Mvh Lennart
 
F

F.d. 22252

Guest
En vanlig 12v solpanel ger obelastad upp till 19-20v. Sen finns det sådana som är gjorda för en anläggning som ska ingå i en anläggning på ett hus så att det blir 230v. Dessa har väsentligt högre spänning men brukar per watt vara billigare. Jag är ganska säker att det är en sån panel du har eftersom du har upp till 40v i tomgångspänning. Fördelen är att den laddar batteriet även om det inte är full sol nackdelen är att den förmodligen ger lite mindre max ström om inte regulatorn är tillräckligt smart för att konvertera ner till 12v utan förluster.
Regulatorn tolkar din solpanelanläggning som 24v eftersom det är det den känner av vilket är helt riktigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Regulatoren er en MPPT som håndterer både 12V og 24V batteri. Om en kobler til solpanelene før batteriet så kan en få at regulatoren starter som en 24V og når den ser at den må lade 12V så gjør den det, men fortsatt husker oppstarten som 24V. Det er for å unngå dette at instruksen sier at regulatoren skal kobles først til batteri og deretter til panel.
 
Toppen