• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG Urluftning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej,
Undrar om någon monterat SOG toa urluftning på en plåtis?
Då toa kassetten på min bil är innanför bakdörrarna måste man väl sätta fläkten genom ena bakdörren. Nyfiken on någon installerat sog.
Glädjen
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Jag hade samma förutsättningar som du, med kassetten innanför bakdörrarna.
Kan du hitta ett sätt att dra upp genom tak är det det bästa! Du slipper kostsamma filterbyten och resultatet bli perfekt. Du måste göra en takgenomföring, 18 mm om jag kommer ihåg rätt. Ska naturligtvis tätas omsorgsfullt. Inget problem, finns beskrivet flera gånger här på forumet.
Är du normalhändig fixar du det, annars är det värt pengarna att låta en firma göra jobbet.
SOG är suveränt!
Min nya plåtis har ej SOG. Jag har beställt en sats ska just till att montera
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Jag hade samma förutsättningar som du, med kassetten innanför bakdörrarna.
Kan du hitta ett sätt att dra upp genom tak är det det bästa! Du slipper kostsamma filterbyten och resultatet bli perfekt. Du måste göra en takgenomföring, 18 mm om jag kommer ihåg rätt. Ska naturligtvis tätas omsorgsfullt. Inget problem, finns beskrivet flera gånger här på forumet.
Är du normalhändig fixar du det, annars är det värt pengarna att låta en firma göra jobbet.
SOG är suveränt!
Min nya plåtis har ej SOG. Jag har beställt en sats ska just till att montera
Tack,
Tyvärr finns inte plats mellan toavägg och ytterdörr.
Så jag har bara ett alternativ. Genom vänstra bakdörren.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Det är en Rapido. Är det V62? Har själv bevakning på en sådan. Fin bil!
Går det inte att fästa avluftningsslangen i skåpet ovanför kassetten. Sedan in i Igen och upp genom taket? Fläkten får väl plats på väggen ovanför toakassetten. Sen går du in med slangen på lämpligt ställe och upp genom taket.
Att gå ut genom bakdörren går säkert men det blir ju väldigt bökigt med slangar som är i vägen varje gång so du öppnar dörrarna
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Det är en Rapido. Är det V62? Har själv bevakning på en sådan. Fin bil!
Går det inte att fästa avluftningsslangen i skåpet ovanför kassetten. Sedan in i Igen och upp genom taket? Fläkten får väl plats på väggen ovanför toakassetten. Sen går du in med slangen på lämpligt ställe och upp genom taket.
Att gå ut genom bakdörren går säkert men det blir ju väldigt bökigt med slangar som är i vägen varje gång so du öppnar dörrarna
Jag ska kolla lite mer, är supernöjd med bilen, gick från 9 m till plåtis. Bilen är maxutrustad, allt utom hydrauliska stödben. Luftfjädring fixar ojämnheterna.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Kanske är det möjligt att gå nedåt genom golvet? /Leif
Har nu kollat och det finns ingen möjlighet att få in någon avluftning. Det är t.o.m. urtag i dörren för att kassetten ska få plats. Golvet går tyvärr inte då kassettens påfyllning är åt fel håll.
Så case is closed, tack för alla förslag.
Glädjrn
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Rapido brukar ha Thetford toaletter. De har ett eget system med kolfilter, fläkt och utlopp neråt
Hej, kan rekommendera det. Har monterat en sådan Thetford med utsläpp genom golvet med ett kolfilter, fungerar perfekt. Plus att du får en varning när tanken är halvfull.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har nu kollat och det finns ingen möjlighet att få in någon avluftning. Det är t.o.m. urtag i dörren för att kassetten ska få plats. Golvet går tyvärr inte då kassettens påfyllning är åt fel håll.
Så case is closed, tack för alla förslag.
Glädjrn
Men var tar avluftningen vägen från tanken. I alla fall när man skjuter in Thetford c260 så lyfter man en sak i botten på tanken så man får avluftningen neråt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen