• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga SOG Fläkt

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
När vi slår på elen i husbilen så startar fläkten till toaletten. Det är inte det vanliga "sug" ljudet det kan vi tysta genom att hålla för slagen, det är ett vinande " motor" ljud som förmodligen kommer från fläktmotorn och det går inte att få tyst på.
Är det någon som kan veta vad de är.
Vi har en Carthago E line 2012
 
Lösning
Detta hände mig med. Visade sig att switchen hade lossnat från sin plats där den suttit med dubbelhäftande tejp. Jag tog bort tejpen och limmade tillbaka den med snabblim och den har suttit fast där sedan dess.

Ta ut kassetten så ska du se switchen en bit in på ena väggen en bit upp. Där sitter den på min i alla fall.

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
När vi slår på elen i husbilen så startar fläkten till toaletten. Det är inte det vanliga "sug" ljudet det kan vi tysta genom att hålla för slagen, det är ett vinande " motor" ljud som förmodligen kommer från fläktmotorn och det går inte att få tyst på.
Är det någon som kan veta vad de är.
Vi har en Carthago E line 2012

Om jag förstått saken rätt går din SOG-fläkt hela tiden. Den ska bara gå när ventilen på toatanken är öppen. En switch ska känna av ventilens läge och starta och stoppa fläkten. Switchen kanske måste justeras så att det fungerar som det är tänkt.
 

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Om jag förstått saken rätt går din SOG-fläkt hela tiden. Den ska bara gå när ventilen på toatanken är öppen. En switch ska känna av ventilens läge och starta och stoppa fläkten. Switchen kanske måste justeras så att det fungerar som det är tänkt.
Okej, var sitter den switchen. Vi har kollat och rengjort överallt runt "skivan" som stänger och öppnar toan.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Detta hände mig med. Visade sig att switchen hade lossnat från sin plats där den suttit med dubbelhäftande tejp. Jag tog bort tejpen och limmade tillbaka den med snabblim och den har suttit fast där sedan dess.

Ta ut kassetten så ska du se switchen en bit in på ena väggen en bit upp. Där sitter den på min i alla fall.
 
Lösning

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Detta hände mig med. Visade sig att switchen hade lossnat från sin plats där den suttit med dubbelhäftande tejp. Jag tog bort tejpen och limmade tillbaka den med snabblim och den har suttit fast där sedan dess.

Ta ut kassetten så ska du se switchen en bit in på ena väggen en bit upp. Där sitter den på min i alla fall.
Toppen, tack snälla. Vilken tur att det finns jouröppna husbilskompsar.
 
Toppen