• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snuskiga tankar ???

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Vet inte om vi kan vara till någon hjälp för alla som har problem med smuts i färskvattentanken, men för en del kan det bli en förbättring. Vi har sett väldigt många som hämtar dricksvatten i en trädgårdskanna, o häller i vattentanken, sen slänger man in den våta kannan i gasolkofferten eller liknande utrymmen på husvagnar o husbilar, där vägdammet ständigt cirkulerar, o smutsar ner kannans våta insida. Tar man ett labb-prov på den, kan man finna lite av varje, ex: fin sand, salt, jordpartiklar, bakterier av div.slag, partiklar av fågelbajs, kort sagt mycket som finns i vår natur. Sen tar man fram samma kanna o hämtar dricksvatten igen, o tömmer i tanken. En del lägger t.o.m tanklocket på marken med insidan ned. Vill man ha bästa vattenhygien, är ett sådant här förfarande knappast att rekommendera. Att sedan ingen av kannorna som vi har sett, har varit godkända för livsmedel, spelar kanske ingen roll i det här sammanhanget.



Själva har vi en egen "godkänd" 3,5-meters slang med koppling, som vi alltid använder.
Vi fyller endast kontrollerat vatten, ex,kommunalt eller vatten från godkända brunnar. Vi använder aldrig "offentliga" slangar eller kärl.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Snuskiga tankar ???

Hur noga skall man vara?

Stannade på en camping och skulle fylla vatten. En slangvinda märk driksvatten som satt 50cm från en rullvagn till gråvatten o latrin. Slangen såg allt annat än fräck ut och hade säkert spolat en o annan toa.

Löste problemet med att tvätta slangändan noga o spola en stund sedan skruvade jag på en muff o skarvade i min egna slang. Det kändes ok men kunde man löst det bättre? Har någon gång påtalat liknande förhållande för campingvärdar men de verkar inte speciellt intresserade.

Tacksam för tipps Torbjörn
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Snuskiga tankar ???

Själv använder vi just en vattenkanna, som ibland är enda lösningen, om man inte kan koppla en slang.
Men om man stoppar ner kannan i en plastsäck och sedan sluter tätt så tycker jag att det kan vara en lösning på problemet.

Bosse
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Snuskiga tankar ???

Själv har jag dragit ut el- & vattenledning från vårt hus, som jag grävt ned på 40 cm djup med kran och anslutningar på en stolpe intill min egen ställplats hemma. Jag köpte en "komprimerad" slangvinda på Husvagns-Svensson i våras som jag har med ut i bilen. Detta var en av de bästa prylar jag köpt. Slangen är 15 m vilket är lite kort ibland så jag kommer nog att köpa en till.

Jag plockade med mig alla tänkbara kopplingar för anslutningar till olika kranar som skulle kunna komma att användas. I Benidorm, Spanien, var det 3/4 invändig gänga och det hade jag aldrig kunnat tänka mig att någon skulle kunna ha.

På en camping i Portugal var det tömning kemtoa på varje campingruta i kombination med färskvatten. Jag spolade och torkade kran så mycket jag kunde innan jag tog färskvatten. Även om det var bekvämt vill jag aldrig mer se den typen. Hur har de som varit före mig gjort, hållit upp kemtoan under kran och spolat? Mvh Matts Torebring
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Snuskiga tankar ???

Allt vatten vi konsumerar som livsmedel, hämtar vi i Petflaskor. Kan vi inte avgöra kvalitén blir det "köbevann". Vattnet i tanken används till hygien mm. Vi har tidiare, trots all försiktighet, fått i oss mindre bra vatten via tanken.
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Snuskiga tankar ???

Vi håller med krinil, aldrig någonsin att vi dricker eller använder tankvattnet till livsmedel. I vissa fall när vi måste så gäller kokning först. Det gäller att duscha med stängd mun och tandborstning i "köpevatten". Vatten för dryck är alltid via flaskvatten. Man kan aldrig få bakteriefritt vatten i husbilsvattentanken. Vi har sedan många år kört samma princip även hemma sedan kommunen misslyckats med sin rening av det kommunala vattnet, med magåkomma som resultat.:)
 

3Rapido

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2024
Sv: Snuskiga tankar ???

Hej!
Vi brukar aldrig använda vattnet i "färskvattentanken" till matlagning, utan har en extra 10-litersdunk som vi hämtar vatten i till mat o dryck. Däremot kan vi skölja grönsaker o borsta tänderna i vattnet i bilen. Peppar, peppar, än har vi aldrig blivit dåliga.
Hur gör Ni? Använder ni tanken från bilen eller hämtar ni också vatten i en extra dunk?
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Snuskiga tankar ???

Jag tömmer färskvattentanken efter varje längre husbilstur då vi utefter resan har fyllt på nytt vatten med egen slang från olika väggvattenutkastare. Därefter fyller jag på nytt vatten hemmavid med slang som tål kyla och bara används till detta. Därefter tvättar jag armar och händer, använder en ren diskborste (enbart för detta) och borstar tankbottnen noga invändigt, tömmer, sköljer och fyller på nytt om vi inom kort ska dra iväg ut på en ny tur.

Jag är också noga med att tömma och spola igenom hela systemet genom att öppna avtappningskranarna och låter vatten spola igenom ett tag.
V-backen :)
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Snuskiga tankar ???

Rengöring av tank o slangar med jämna mellanrum o egen slang vid påfyllnad. Har alltid både druckit o lagat mat med tankvattnet. Aldrig haft magont av detta o lever fortfarande.:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Snuskiga tankar ???

Min vattentank på 130 liter är gjord i rostfri plåt och inte rengjord så länge jag har haft bilen. Ett stort kolfilter byter jag varje år och det luktar inte illa vid bytet. Jag använder bilen året runt och fyller på vatten ofta, ibland flera gånger i veckan. Själv dricker jag inte vattnet men Gull-Britt m.fl. gör det och tycker jag är pjoskig!

Vad jag undrar är om det någon skillnad på vattentankar i plast och rostfritt! Jag tror inte jag har någon manlucka på vattentanken så om jag skulle få för mig att rengöra tanken, hur bär jag mig åt då! Något medel att blanda i vattnet, kanske?

Jappe
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Snuskiga tankar ???

I min bil sitter det originalmonterat en slangvinda i serviceluckan. Allt jag kompletterat med är en nippel med olika gängor så det passar alla kranar man stöter på.

Byter vattnet så fort jag kommer åt och såfort bilen ställs undan öppnas alla kranar och ventiler.
Vid nyfyllning tappas hela systemet ur, inkl varmvattenberedaren, och spolas igenom innan bottenventilen stängs och tanken fylls upp.

Hela familjen dricker vattnet i bilen och vi har hittills aldrig haft något bekymmer.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Snuskiga tankar ???

Jo Jodopax vet. och ättika fungerar bra. Inte tillsammans.
Vet att en del manvänder citronsyra men det har jag aldrig provat - ännu.
Dosera efter förstånd och bruksanvisning och kör på lite "skumpiga" vägar en stund så fixar det sig.
Ev behövs sköljas ur ett par gånger med vanligt vatten.
Lycka till! :)
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Snuskiga tankar ???

Hej!
Vi brukar aldrig använda vattnet i "färskvattentanken" till matlagning, utan har en extra 10-litersdunk som vi hämtar vatten i till mat o dryck. Däremot kan vi skölja grönsaker o borsta tänderna i vattnet i bilen. Peppar, peppar, än har vi aldrig blivit dåliga.
Hur gör Ni? Använder ni tanken från bilen eller hämtar ni också vatten i en extra dunk?

Har sedan 1987 då vi köpte vår första Husvagn Polar med inbyggd tank använt detta vatten till Allt! Har aldrig känt obehag eller så av detta, vi rengör tanken vår och höst med Citronsyra som får cirkulera i slangar några gånger och stå någon timme! sedan sköljning & sköljning. Detta i 4 husvagnar 3 husbilar och aldrig obehag inte ens i Polen med deras vatten!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Snuskiga tankar ???

Själv har jag dragit ut el- & vattenledning från vårt hus, som jag grävt ned på 40 cm djup med kran och anslutningar på en stolpe intill min egen ställplats hemma. Jag köpte en "komprimerad" slangvinda på Husvagns-Svensson i våras som jag har med ut i bilen. Detta var en av de bästa prylar jag köpt. Slangen är 15 m vilket är lite kort ibland så jag kommer nog att köpa en till.

Jag plockade med mig alla tänkbara kopplingar för anslutningar till olika kranar som skulle kunna komma att användas. I Benidorm, Spanien, var det 3/4 invändig gänga och det hade jag aldrig kunnat tänka mig att någon skulle kunna ha.

På en camping i Portugal var det tömning kemtoa på varje campingruta i kombination med färskvatten. Jag spolade och torkade kran så mycket jag kunde innan jag tog färskvatten. Även om det var bekvämt vill jag aldrig mer se den typen. Hur har de som varit före mig gjort, hållit upp kemtoan under kran och spolat? Mvh Matts Torebring

Fyller alltid i medhavd vattenkanna, fast det blir ganska mycket spring men ingen magsjuka på närma 20 år. Har även egen slangvinda som är ny och aldrig använts att tvätta bil eller annat slabbande.
 
Toppen