• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snipe Parabol låser inte på Satellit

F

F.d. 53057

Guest
Jag har haft den mindre varianten av Snipe i två år, har fungerat utmärkt. Men nu när jag ska starta upp den efter vintern så kan den inte längre låsa på satelliten som är vald. Problemet började under hösten men då låste den även om det tog tid. Den får GPS signal, den söker som tidigare.
Är det någon som har en Snipe som har haft samma problem?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Hej.
Har haft samma problem. Talade med generalagenten LTC i Helsingborg och de hade ingen serviceverkstad i Stockholm som de anlitade utan jag var tvungen att skicka den till Helsingborg. Vid första reparationen bytte de en motor till tilt-funktionen. Efter att jag fått tillbaks den kvarstod felet och LTC skickade då en returfraktsedel så jag slapp en frakt till. Vid andra försöket hittade man fel på mikrovågshuvudet (LNB) som byttes och sedan har det fungerat. Till LTC:s fördel måste jag säga att de tog allt detta på garanti trots att anläggningen var tre år vid feltillfället.
Mvh / Roland
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Jag har haft den mindre varianten av Snipe i två år, har fungerat utmärkt. Men nu när jag ska starta upp den efter vintern så kan den inte längre låsa på satelliten som är vald. Problemet började under hösten men då låste den även om det tog tid. Den får GPS signal, den söker som tidigare.
Är det någon som har en Snipe som har haft samma problem?

Jag har ingen Snipe, men har haft 3 -4 andra paraboler, där jag haft samma symptom som du beskriver. Oftast är det mikrovågshuvudet (LNB) som blivit skadad( tål väldigt lite statisk elektricitet), flera av dem som sitter på är som standard är inte världsbäst när det gäller kvalitet tex S/N! Så testa med att bara byta den innan du gör några större demonteringar.
MVH
Bengt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Ulahr: när du fått kontakt med satelliten (fått bild), kan du stänga av strömmen till Snipe och behålla bilden?
 
F

F.d. 53057

Guest
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Tack för informationen, ska skicka ner den till LTC så får man se vad de säger.
 
F

F.d. 53057

Guest
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Nej det går inte, den låser inte på satellit, utan bara fortsätter att söka.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

För säkerhets skull, några enkla frågor:

Fri sikt mot satelliten?
Har du provat med att söka på alla satelliter?
Har du provat att göra parabolen strömlös (flera minuter), dvs rycka 12-voltanslutningen till enheten?
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Då hade du tur. Vid mitt besök där var min Snipe 1 år och 2 veckor. Ingen garanti sa dom. Tog bort Snipen och monterade en Oyster. Den fungerar alltid vilket inte Snipen gjorde
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Jag har en precis ny Snipe 2 och som jag monterade häromdagen.
När jag testkörde den först mot default Astra 19.2e så fungerade det galant.
Testade några andra som jag vet att jag kan ta emot med min fasta anläggning i huset och det gick bra. Sedan testade jag 28.2e och den hittades inte utan Snipen ställde sig mot Norr efter en stund!
Testade då Thor 0,8w (359,2 i Snipen) men den stannade i searchingläge.
Tryckte då på home och den gick hem på direkten.
Ställde då in Thor igen, men då gick den till norrläget igen.
Vad göra? Jo jag drog ur strömsladden och lät den vara ur över natten och provade sedan dagen därpå och då hittade den Thor direkt.
Testade då hela spectrat till 28,2 och allt fungerade utom just 28,2.
Det verkar som om den inte hittar en satellit så låser den sig och man måste bryta strömmen

mvh
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Självklart ska du inte ha reparation gratis när garantin gått ut, Niesmannen. Däremot utför LTC de reparationer som behövs, eller hur?
Jag upplever LTC både kunniga och trevliga.
 
F

F.d. 53057

Guest
Sv: Snipe Parabol låser inte på Satellit

Hej botte42
Har provat allt det du förslår utan framgång, så nu får den åka ner till Helsingborg så får jag se vad de säger.
 
Toppen