• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snipe i norra Sverige, nordnorge

F

F.d. 50322

Guest
Snipe parabol norra Sverige / nordnorge?

Hej!
Vi funderar på att skaffa en snipe parabol, nu undrar vi om det finns någon som har testat hur den fungerar i Norra Sverige, framförallt inlandet samt nordnorge?
Peter och Lena

Peking

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2027
Sv: Snipe i norra Sverige, nordnorge

Jag har testat i Norrland och norr om Vilhelmina funkar den inte. Jag har Canal Digital kort och då är det Thor som gäller.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Snipe parabol norra Sverige / nordnorge?

Hej!
Vi funderar på att skaffa en snipe parabol, nu undrar vi om det finns någon som har testat hur den fungerar i Norra Sverige, framförallt inlandet samt nordnorge?
Peter och Lena

Signalmässigt är det inga problem, däremot kan det vara svårt att hitta någon plats där inte satelliten är skymd av träd mm, Luleå är Thor13 grader över horisonten. Om det inte går att få tillräckligt låg elevation på den fasta parabolen, får man försöka luta bilen lite dvs köra upp på klossar,eller parkera i backe, det är det lilla som gör det.
När jag var upp till Kiruna hade vi en lös parabol som vi använde.
men som sagt det måste vara fri sikt till satelliten

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du må opp på en snipe pro eller pro max for å kunne bruke den i nord. Den billigste modellen klarer ikke elevasjon under 15 grader. De to pro modellene klarer ned til 5 grader, men da blir prisen ikke langt unna en Oyster Vision 85 som har tilsvarende funksjonalitet.

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026

Står på campingen i Luleå och här fungerar inte Snipe mot Thor jag har Canal digital, men den hittar Eutelsat 9A.:(

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Husk at det er lavt over horisonten til alle sat der nord så en lav hindring kan slå ut signalet. En annen sak er at de eldste /billigste utgavene av SNIPE har en laveste elevasjon (høyd over horisont) på 15 grader som en også kommer i konflikt med nordpå.

Toppen