• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"sneväga"bilen , höger/vänster vägning

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag bytte batterier i bilen men tänkte placera dom inne i en sittlåda som är väldigt svår att öppna samt är den bara 1 meter från laddblocket .
Men då flyttar jag även batterierna från höger till vänster sida av bilen och det blir ju några kilo .

Har någon gjort detta eller vägt bilen eller sett om den blivit sned fjädringsmässigt .

Bilen är iofs reggad för 2 passagerare på den vänster sidan som är allitid tomma så det kanske är onödigt jobb att väga bilens höger resp vänster sida .

På högersidan har vi stort kyl och ugn .

På vänstersidan är även gasolflaskorna .

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: "sneväga"bilen , höger/vänster vägning

Jag bytte batterier i bilen men tänkte placera dom inne i en sittlåda som är väldigt svår att öppna samt är den bara 1 meter från laddblocket .
Men då flyttar jag även batterierna från höger till vänster sida av bilen och det blir ju några kilo .

Har någon gjort detta eller vägt bilen eller sett om den blivit sned fjädringsmässigt .

Bilen är iofs reggad för 2 passagerare på den vänster sidan som är allitid tomma så det kanske är onödigt jobb att väga bilens höger resp vänster sida .

På högersidan har vi stort kyl och ugn .

På vänstersidan är även gasolflaskorna .

Vad som kan väga mer är väl vattentank alt avloppstank beroende på var det är mest. Sen beror det ju på allt annat du lastar i bilen, hur noga är du med det???

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vattentanken och gråvattentanken ligger rakt i mitten och som semesterpackning brukar det vara lika mycket i skåppen på vardera sida .

Eftersom det är på den sidan som passagerarplatserna är så skulle det ju lätt kunna bli 150 kilo på den sidan ( jo det blir överlass då ...) så det spelar nog ingen roll .

Jag monterar dom nog där utan krångla med vägning och kompenserar detta med att lägga det som är i dubbelgolvet på högersidan .

Anledningen till frågan var att jag läste och såg ett foto på en bil för några årsedan som var väldigt sned i fjädringsvägen och man såg hur den lutade på passagerarsidan .

F

F.d. 55397

Guest

Farbror Polisen har ett antal vågstationer efter vägarna, där kan du enkelt göra en "grunvägning" med att köra upp en sida åt gången o se hur "jämnt" det är från starten med tanke på oplan väg kanske inte höger+vänster=totalen, men relativt lär det ge en fingervisning åt vilket håll det lutar...:)

Toppen