• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart lanseras den första solcellsdrivna bilen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Av en ren tillfällighet upptäckte vi idag en väl kamouflerad solcellsdriven bil, gömd på en långtidsparkering i utkanten av Benidorm! Vad vi förstår är det en japansk solcellsdriven bil, som i november skall presenteras för världspressen på den världsberömda nattklubben Space i Benidorm.
35222EC9-54E2-4BBC-AB67-5B5AFFBE7735.jpeg
Visst har vi tidigare sett ”leksaker” som teknikstudenter runt om i världen presenterat, men inget som en fullvuxen svensk man skulle rymmas i eller orka dra vidare med sina solceller.

Men nu står det första exemplaret och väntar på att den under högtidliga former skall bli befriad från sitt avtäckningstäcke och rulla ut till den väntande världspressen. Inte bara det, det är en hel värld som väntar på att få köra på solenergi, befriad från skatter och koldioxidutsläpp.

05C7AD3B-CFB8-4674-A7DB-202AD33BD311.jpeg
Säger bara, kom ihåg var du såg det först… på Husbilsklubbens Forum!

En bild till, nu från sidan
399E9752-D77C-486E-941D-6B8453FAD88C.jpeg
Carola och jag smög runt bilen för att finna ut mera, vad vi hittade var det här,
CB8FC842-D203-4C63-ABDD-DF93648FED7C.png


Vet inte, vi kan inte japanska men vi kom fram till att det troligen står; ”Solcellsbil från Japan - Solens rike”

Men… lite skumt, det var en spretig text på avtäckningstäcket där det stod, Marianne & Ranko, tänk att folk inte kan hålla fingrarna i styr utan man måste kladda! ;)

En sak till. Visst hörde man talas om att japanerna på 50-60-talet reste runt i världen och tjuvfotograferade forskningens landvinningar, för att sedan åka hem och producera samma sak utan kostnader för FoU, men att ställa sin revolutionerande miljö-/klimatlösning på en långtidsparkering som kostar
647A068B-A4EB-4664-9115-A1016E69BEE2.jpeg
per dygn!

Ja, ja… vi ställde vår husbil på samma långtidsparkering som Japanerna och om det är flera som är intresserade av att ställa husbilen en längre tid på Costa Blanca för 1 Euro per dygn, säg till så får du kontaktuppgifterna,

Tommy
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Av en ren tillfällighet upptäckte vi idag en väl kamouflerad solcellsdriven bil, gömd på en långtidsparkering i utkanten av Benidorm! Vad vi förstår är det en japansk solcellsdriven bil, som i november skall presenteras för världspressen på den världsberömda nattklubben Space i Benidorm.
Visa bilaga 217443
Visst har vi tidigare sett ”leksaker” som teknikstudenter runt om i världen presenterat, men inget som en fullvuxen svensk man skulle rymmas i eller orka dra vidare med sina solceller.

Men nu står det första exemplaret och väntar på att den under högtidliga former skall bli befriad från sitt avtäckningstäcke och rulla ut till den väntande världspressen. Inte bara det, det är en hel värld som väntar på att få köra på solenergi, befriad från skatter och koldioxidutsläpp.

Visa bilaga 217444
Säger bara, kom ihåg var du såg det först… på Husbilsklubbens Forum!

En bild till, nu från sidan
Visa bilaga 217445
Carola och jag smög runt bilen för att finna ut mera, vad vi hittade var det här,
Visa bilaga 217446


Vet inte, vi kan inte japanska men vi kom fram till att det troligen står; ”Solcellsbil från Japan - Solens rike”

Men… lite skumt, det var en spretig text på avtäckningstäcket där det stod: Marianne & Ranko, tänk att folk inte kan hålla fingrarna i styr utan man måste kladda!

En sak till. Visst hörde man talas om att japanerna på 50-60-talet reste runt i världen och tjuvfotograferade forskningens landvinningar, för att sedan åka hem och producera samma sak utan kostnader för FoU, men att ställa sin revolutionerande miljö-/klimatlösning på en långtidsparkering som kostar
per dygn!

Ja, ja… vi ställde vår husbil på samma långtidsparkering som Japanerna och om det är flera som är intresserade av att ställa husbilen en längre tid på Costa Blanca för 1 Euro per dygn, säg till så får du kontaktuppgifterna,

Tommy
Om 3 veckor kan jag hjälpa dem med ström från mina 8 solceller så de kan resa hem med denna nymodighet. Den verkar tro att det är en långtidscamping med sina uppallade husvagnsstödben. Kanske dålig japansk luft i däcken som kanske smiter ur dem.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Av en ren tillfällighet upptäckte vi idag en väl kamouflerad solcellsdriven bil, gömd på en långtidsparkering i utkanten av Benidorm! ...

Ja, ja… vi ställde vår husbil på samma långtidsparkering som Japanerna och om det är flera som är intresserade av att ställa husbilen en längre tid på Costa Blanca för 1 Euro per dygn, säg till så får du kontaktuppgifterna,

Tommy
Hahaha... Mycket effektiv solcell (nu är det Japanska vidundret fulladdat för nya äventyr), men jag får ett h....e att få loss den från alla säkerhetslinor. Så här kan det se ut om man har upplevt Gudrun på nära håll :swoon:
  • Bilen är 100% från Japan, helt rätt, fast Spanskskyltad sen några år tillbaka,
  • den effektiva solcellen är från England (innan Brexit och alla VAT & postavgifter)
  • solcellsregulator är från Italien (troligen importerad från Kina),
  • presenning är sydd i Polen (innan dom började krångla med EU lagar)
  • 100% manuella stödben kommer från Benidorm (mitt emot Raco där Bosse & Gärd har övervintrat 7 säsonger)
Det som förgyller bilden i den sköna Spanska omgivningen på den unika parkeringen som ägs av 2 st. Holländare för 1 €/dygn, är faktiskt den Svenskt reggade fina husbilen i bakgrunden. Den får vi nog kolla lite närmare när Jappsen ska ut och motioneras snart...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kul! Hoppas du kan rapportera något mera så småningom. Som tex var man kan läsa mera om saken.
Nej, jag är troligen den ende som skrivit om Rankos experiment med sin solcellsladdade lilla söta japanska bil. Alla Rankos begåvade experimenterande sker i det fördolda. Förra gången jag kom på honom med nya innovationer, var det inom den urgamla sporten pilbåge.

Oss emellan, den lilla solpanelen på 50W, som nu är kopplad till bilen kan knappast vara tillräcklig för att driva bilen, men det får Ranko själv finna ut.

Däremot kan du läsa om en annan solcellsinnovation för oss som har husbilar, som jag just skrev om här:

Tommy
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
$10000 är väl lite saftigt som pris för oss vanliga husbilsåkare. Vikten är nog inte helt försumbar heller.
 
Toppen