• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart husbilsägare

S

SevenEleven

Guest
Hej,

Är ny här och på väg att bli husbilsägare.
På tisdag åker vi ner till Örkelljunga och hämtar hem en begagnad Ci Mizar 140 -97.

Vi är ett par på 30 och 32år med en son på 18månader som bor strax utanför Växjö.
Jag har under cirka 10 år fantiserat om husbil. I början hade jag planer på att köpa en begagnad skåpbil och inreda men allt eftersom tiden gått har det övergått till färdiga husbilar och nu har det äntligen blivit dags för köp.

Har ingen som helst tidigare erfarenhet av husbil men jag är säker på att det kommer passa oss utmärkt. Jag är inte personen som tycker det är kul att dra iväg med en husvagn och sen ligga still på ett ställe utan jag vill se mig omkring och gillar friheten en husbil erbjuder. Är själv uppväxt med bilsemestrar i Europa där vi tältat oss fram men med småbarn så känns en husbil smidigare än tält.
Eftersom jag är ny på det här kommer jag säkerligen ställa en hel del frågor =)

Min första fråga blir om det är fler husbilsägare i vår ålder här?

Nu ska jag försöka få tiden att gå så snabbt som möjligt till tisdag.. hehe

Ha det gott!
/Lasse
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Kalle har ju helt rätt ,, men husbilsägare i din ålder är nog inte så vanligt
Stig
 
F

F.d. 27287

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Vi är ett par som har haft husbil i 3 år nu.
Vi har två barn 11 och 13 år.
Det är inte ofta som man stöter på likasinnade men det gör inget för
husbils livet är kanon. Vi är 45, 41 har varit på två Italien resor (-05,-07).
Inga missöden bara nöjen. / Hubbe
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Lycka till Cipro 04 med er husbil.
Jag hoppas att jag var i samma läge.
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
Reaktioner: Siw
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Har precis kommit hem från Mellerud (Vita Sanna Camping) och såg många som var i er ålder, så ni är inte ensamma. För övrigt tror jag att vi som är 50+ är ganska unga i sinnet, kanske lite stelare i knäna.

Janne
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Jo det förstår jag ju allt att husbilsägarna är unga i sinnet =)
Att det ska bli kul är jag helt övertygad om.

Vi har redan planerat in en liten dagstur till Kosta som förstaresa på torsdag sen blir det förmodligen en helgtur ner till Hellevik och Barnensgård efter det. Det gäller ju att passa på medan semestern varar =)

Snart bara en dag kvar till hämtning...

/Lasse
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Snart husbilsägare

Spännande att hämta nya bilen, minns hur det kändes. Lycka till!
Du har rätt inställning till oss som är runt 30 (x2) + lite moms:wink:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Snart husbilsägare

Tanka det första du gör!

När vi hämtade förra bilen som var sprillans ny kunde jag inte ens köra en mil innan soppan tog slut. Detta var 1988 och diesel. Det var inte bara att fylla på soppa och köra vidare. Instruktionsboken var på italienska vilket inte är mitt förstaspråk :eek: . Jag fick ringa en bärgare som kom och luftade och handpumpade.

Lite tidsödande eftersom klockan började gå mot sen eftermiddag och vi skulle köra ombord på englandsfärjan dagen efter klockan 10.00. Massor att göra med inredning och packning så lite stressigt blev det.

Bilen kördes på dispens pga att en takventil hade bytts ut till annat fabrikat än typgodkännandet. Därför hade jag inte betalt hela köpeskillingen så det var lätt att bra av kostnaden för bärgaren när bilen var godkänd. Säljaren var måttligt glad :cool: .
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Bry dig inte om det där med ålder LasseLucidor!!!!
Vi är lite drygt 40 både min hustru och jag och har upptäckt att när man är med husvagns vänner så är vi jämngamla, men när vi är med husbilsvänner så är vi lite yngre!
Dock har detta ingen betydelse på kvalitèn vad det gäller hur skoj man har!
Dessa människor vi möter, oavsett ålder har mycket att ge både erfarenhetsmässigt och vad det gäller graden av skoj på ev. träff eller dylikt!
Väl mött och lycka till på första resan till Glasriket!
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Tjo igen..

Jag bryr mig inte det minsta om åldern egentligen .. var bara lite nyfiken =)
Imorgon bär det av för att hämta husbilen ... Jag har börjat plocka fram kökstillbehör och annat så att jag kan börja göra den iordning när vi kommer hem.

Några bra tips på saker som är bra att ha i husbilen som man kanske inte tänker på?

Här är beskrivningen om husbilen:

CI Mizar 140
Årsmodell: 1997
Mätarställning: 5.336
Karosseri: Husbil-alkov
Antal bäddar: 5 bäddar
Längd: 5.98 meter
Totalvikt: 3200
Bränsle: Diesel

Info: Diesel, Fiat 2, 5 TD, Truma 3002 m alkovslinga, kyl 103 liter, färskvatten 140 liter, varmvatten, avlopp 75 liter, dieselvärmare, 220v invertor 2000 w, extra laddare, varmvattenberedare el/gas, tv-dvd-boxer, vattenintag, markis, takbox, cd, cukelställ, larm, gaslarm, nya däck, dubbla bodelsbatteri.

Nu ska jag betala in medlemsavgiften innan jag går och lägger mig =)

Ha det gott!
/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Snart husbilsägare

En sak som jag ofta glömmer är osthyvel, så banalt men vad man saknar den!

Eva HBK 9
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Snart husbilsägare

Lycka till!

Vet hur det känns hämtade våran Ci RollerTeam i Örkelljunga i febr 2007. Idag hämtade vi "Privacy Room" till Fiamma markisen i Löddeköpinge.
Förra helgen monterade vi en "SOG-ventilator" ett tips vi fick via forumet här, det bästa tillbehör vi satsat på hittills! Nu behövs inga kemikalier i toa-tanken och dyrt toapapper!

Alkov modell skrev du, det betyder att någon ska upp på stege för att natta sig? Tips; innetofflor med hård sula så tar man stegen i ett huj osså lägger man tofflorna på hyllan bredvid med mobilen i den ena tofflan så har man klocka med sig däruppe. Lika smärtfritt nerför stegen med mina (Homeshop.se) tofflor med hård sula, dom e fula men jädrans effektiva till hönsastegen i husbilen.

I väntan på bättre väder o nästa utflykt möblerar vi om hemma i villan för att sen övervintra i Spanien.:cool: :twitcy:

Lena & Jan-Erik
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Tjo igen ..
Premiärturen ner till Hällevik blev tyvärr en besvikelse.
Jag återkommer med mer detaljer senare men några nyckelord är:
bärgning, hyrbil, hemma.

Obs! Ingen olycka och alla mår bra!

/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Snart husbilsägare

hoppas inga större missöden...
Vi kikade runt i fem år innan vi slog till...på många ställen kommenterade säljarna att-ja vi tillhörde yngre skalan att köpa bil. det gjorde mig nervös..det är ju trots allt en stor investering...men efter två somrar och ett antal mil senare ångrar vi inget..jag känner istället att jag vill bara sluta jobba och göra som ni äldre och visare...dra till värmen när kylan kommer hit..eller bara ut och åka! Detta liv är så kul och det är väldigt intressant att se här på HBK-sidan allas erfarenheter....så ni kommer säkert att ha lika kul som alla andra här..och du...bra att du hittade till denna sida..
vink vink/Anneli
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Snart husbilsägare

Hej LasseLucidor!
Lycka till med er nya husbil!
Hälsningar från en som söker husbil med ljus och lykta.
Mvh Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen