• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart husbilägare!

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Hej på er!

Om några dagar blir jag husbilägare och kommer att behöva bra råd från erfarna husbilsägare!

Vad är det för några viktiga punkter som jag ska tänka på när det gäller med husbil?
Kanske är något jag har missat men försöker att ta reda på allt men ni andra medlemmar vet kanske något som ni har snappat upp med tiden.

Har skaffat mig en Rimor superbrigg -08 byggd på Ford transit 2.4TDCI.
Har även hört och läst här att det är delade meningar om just Fords motor om den är bra eller dålig!

Men som sagt 1:a husbil som man snart äger och viktiga tips o synpunkter är välkomna.

Med vänlig hälsning Jonatan
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Snart husbilägare!

Du har väl kollat hur stor lastvikt bilen har ? Såg en liknande på blocket med 6st. bäddar å en lastvikt på endast 225kg, vilket är alldeles för lite.
 
Senast ändrad:

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Sv: Snart husbilägare!

Ja det gjorde jag.
Jag kunde lasta över 400kg!
vilket jag tyckte var lagom, men som sagt man lär sig med tiden..
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Snart husbilägare!

Grattis! Vi har Ford LMC 698 06 2,4TDI automat med tvilling hjul bak och är väldigt nöjd med bakhjulsdrift. Motorn går mycket bra + att vi har ny programvara som ger 20 hästkrafter till. Ford har ingen kamrem utan en kedja, och den håller väldigt länge.
Innerskärmar fram hittar du billigt hos
Välkommen till Lokari i Sverige

Vi har vägt om bilen till 3850 kg.

Ha en trevligt sommar.

Jarmo & Ann
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Snart husbilägare!

Hej på er!

Om några dagar blir jag husbilägare och kommer att behöva bra råd från erfarna husbilsägare!

Vad är det för några viktiga punkter som jag ska tänka på när det gäller med husbil?
Kanske är något jag har missat men försöker att ta reda på allt men ni andra medlemmar vet kanske något som ni har snappat upp med tiden.

Har skaffat mig en Rimor superbrigg -08 byggd på Ford transit 2.4TDCI.
Har även hört och läst här att det är delade meningar om just Fords motor om den är bra eller dålig!

Men som sagt 1:a husbil som man snart äger och viktiga tips o synpunkter är välkomna.

Med vänlig hälsning Jonatan

Fords 2,4L finns det nog inga kända extraordinära problem med, så det är nog bara att åka ut och trivas! :)
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Sv: Snart husbilägare!

Tack så mycket för svaren..

Roligt o höra att få lite tips o nyttigheter från er erfarna husbilkörare o njutare!
Jag hoppas att även jag ska kunna få njuta av att köra o se allt vad vårt lilla land kan erbjuda!

Trots min ringa ålder på 29år så får väl jag titulera mig som junior bland er erfarna!

Tack än en gång för tips o lärdomar!

Med vänlig hälsning jonatan
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Sv: Snart husbilägare!

Fråga till Jarno o Ann!

Hur är det med hjulbyte när det gäller dubbeldäck bak?!
Jag fundera på senare att byta till alu fälgar där fram men där bak är jag lite tveksam o fundersam!?

Med vänlig hälsning Jonatan
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Snart husbilägare!

Hej! Vet inte om det finns alufälgar till Ford. Tror jag har set rostfria eller om det var navkapslar i bilderna.
Tvilling hjulen bak, när man skruvar los bultarna så lossnar båda två hjulen.

Jag tror att alla plåtfälgar är likadana. Det yttre tvillinghjul är vänd mot det inre hjulet. Båda två är alltså ihop skruvade med bultarna som du ser i navet.

Jag håller med att fälgarna inte är så vackra när de tappar färg och får rost fläckar. Jag funderar om att måla om fälgarna med hammarlack i silver.

Vi hörs. Jarmo
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Sv: Snart husbilägare!

hej Jarmo o Ann.

Ok, nä jag har nog kollat på alla däckfirmor hemsidor o kollat men får bara fram plåtfälg.. Hmm.. jaja!

Men som sagt man kan ju slipa ner dom o färga dom blank svarta med hammarlack eller något liknande!

Tackar så mycket för den infon om bakdäcken då vet man det!
Hämtade husbilen idag o var lite ovan fortfarande om att det är manuell man kör(kör automat vardags) men man lär sig + att det får man räkna med att det är begagnat man köpt!

Kom iaf under 1L/milen när man körde hem den! Positivt var det!

Tack för infon Jarmo! Hörs igen!

Med vänlig hälsning Jonatan
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Snart husbilägare!

hej Jarmo o Ann.

Ok, nä jag har nog kollat på alla däckfirmor hemsidor o kollat men får bara fram plåtfälg.. Hmm.. jaja!

Men som sagt man kan ju slipa ner dom o färga dom blank svarta med hammarlack eller något liknande!

Tackar så mycket för den infon om bakdäcken då vet man det!
Hämtade husbilen idag o var lite ovan fortfarande om att det är manuell man kör(kör automat vardags) men man lär sig + att det får man räkna med att det är begagnat man köpt!

Kom iaf under 1L/milen när man körde hem den! Positivt var det!

Tack för infon Jarmo! Hörs igen!

Med vänlig hälsning Jonatan

Hej . har du testat denna länk , dom verkar ha en hel del specialfälgar.

https://www.specialfalgar.se/fälgar...t-2.3i,-2.4TDCi(06-14).aspx?get=wheel&id=1496

// Saxnäs
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Sv: Snart husbilägare!

Hej Saxnäs!

Detta hade jag redan kollat upp o hade tyvärr inte fälgar som passade :(
Men tack ändå för tipset!

Jag söker o spanar vidare!

Med vänlig hälsning Jonatan
 
Toppen