• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snabb husbilstvätt - Tips

R

RobbeS

Guest
Har varit lite skeptisk till de så kallade sprayvaxerna tidigare och har alltid gjort på det lite mer omständiga sättet då jag ska vaxat mina bilar. Ides dock inte lägga tre dagar på att tvätta, polera och vaxa husbilen utan gick in och köpte en flaska spray and seal. Den är polerad förra året och behövde inte en ny i år.
Positivt överraskad blev jag dock. Tog ca tre timmar med en ordentlig tvätt och sen torka bort asfaltstänk och liknande som inte gick bort med schampo med kallavfettning. Körde också en flugborttagare på fronten innan jag tvättade resten av husbilen.
Sen var det bara att spraya på vaxet i sektioner på våt bil och direkt skölja bort det. Torkade bort kvarblivet vatten med torkduk av microfiber och bilen blev som ny.

Lite saker att tänka på dock. Bilen måste vara ordentligt ren. Inte lägga på vaxet i direkt solljus och inte låta det torka in. Spraya på våt bil och skölj sen direkt av. En flaska räckte för hela husbilen.

Enligt tillverkaren ska skyddet hålla två till tre månader och tåla några tvättar, får se om det stämmer. Finns flera olika fabrikat av spray and seal men dom kan heta lite olika. Alla är nog lika bra.
 
W

Weckman

Guest
Smidigt är det, och kul att du blev nöjd.
Provade i helgen ett annat medel som är liknande, men kräver inte så mycket jobb då du redan har bearbetat bilen innan.. Luktade fö....at gott också, RedBull.
Finns säkert andra tillverkare, men jag använder detta och en Foam Lance som jag vet är bra..
 
Senast redigerad av en moderator:
R

RobbeS

Guest
Har idag tvättat av husbilen för första gången efter den tidigare tvätten i slutet på Juni och 400 mil. Spray and seal verkar funka. Avrinningen är riktigt bra och flugorna i fronten försvann med enbart tvätthandske och bilschampo. La på ett extra lager spray and seal som avslutning. Så nu är bilen klar
för höstens resor :)



Husbil 2.jpg
 
Toppen