• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snö på våra kära husbilstak

F

F.d. 52920

Guest
Hej bilen hade stått ute sedan nyårsafton så tänkte att det kanske var dags att skåtta snö av taket,efter mycket möda fick jag upp en taklucka och tänkte skjuta ner snön,men tji fick jag (fastfruset i taket).Ut på riks 8an hastighet en bra bit över det tillåtna och tänkte att nog blåser det säkert bort en hel del "men icke sa nicke".
Åkte 5 mil till brosan och lånade hans varmgarage samt jummet vatten för att lösa upp snön o is.

Men va ostabil bilen var o köra med all sö på taket,säkert flera 100kg

Hur mycket tål ett husbilstak egentligen?


imgp0081___kopia.jpg


imgp0082___kopia.jpg
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Jo jag märkte nog att det var bra isolering,tog inte många minuter att få upp värme i bodelen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Låter farligt att köra med tung snölast på taket. Och kanske isflak dessutom som kan skada andra trafikanter. Det brukar fungera bra att köra bort så länge det inte har varit blidväder, annars får man upp på taket för att skotta. Själv har jag låtit limma (med tvåkomponentlim) halkskyddsplåtar på taket, men oroar mig ändå en del för att trilla av när jag skottar.
aake
 

Bilagor

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    2,9 MB · Visningar: 15
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    3,6 MB · Visningar: 9

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Folke , så mycket snö du hade på taket har vi inte fått i Helsingborg på hela vintern. Det som e ett problem på något ställe är saknad på ett annat/Staffan
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Nog väger snön. . .
Densiteten på snö varierar från knappt 30kg/m3 för väldigt "fluffig" nysnö till 400kg/m3 för vårsnö. Låt oss anta att snön i detta fall har en densitet på 200kg/m3, vad blir vikten (massan) då?

Massan=densitet*snödjup*taklängd*takbredd

Vi sätter in några värden. . .
Massan=200*0,15*5,5*2,3=379,5kg!!!!

Kanske inte så konstigt att husbilen gick ostabilt. . .
Ha ett trevligt veckoslut!
/David
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Måste nog säga att jag blir lite upprörd över det Du skriver Folke! Åka ut i trafiken för att köra bort flera hundra kilo snö... låter inte som något annat än vårdslöshet i trafik, (medvetet risktagande) för mig. Jag skulle inte vilja vara i närheten av ett stort fordon som gör på det sättet i trafiken. Det är ju tillräckligt livsfarligt med personbilar som inte orkar borsta/skotta sina bilar rena från snö och is. Det är ju inte ovanligt att lastbilar med kapell, "tappar" stora isflak från ovansidan när de kör, fullständigt livsfarligt för den som råkar komma i vägen. Och självklart är det, som alltid, förarens ansvar.
Jag har själv upplevt att en personbil körde framför mig med en decimeter blötsnö på taket. Efter en bit med full värme i bilen började snön smälta underifrån och vid en inbromsning så gled hela snötäcket framåt och lade sig på vindrutan och motorhuven! Torkarna orkade inte röra sig ur fläcken.
Fullkomligt livsfarligt! Det blev helt mörkt i bilen.

Jag håller helt med Aake, det är bara att sticka upp och skotta/borsta eller åtgärda på något sätt, innan man åker iväg.
Vi måste vara rädd om varandra i trafiken och inte bara tänka på den egna bilen.
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Ja här va två ytterligheter. bedöm själva... du e inte så farlig för andra me snö på taket so en del tycks tro... men sopa av de du kan..;);)
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Det lär också kosta dryga böter på flera tusenlappar, om man blir ertappad med snö på taket av farbror blå...även om det bara är några cm.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Jag tvingar inte på någon annan vad jag tycker. Var och en som har körkort får ju själv bedöma och ta konsekvenserna av sitt handlande. Men Du har rätt paradigm, dyrt blir det och sen kommer nog länsstyrelsen och vill ha tillbaka körkortet också i allvarligare fall.
Någon liten anledning till att man inte får köra omkring med bilen full av snö och is kanske det ändå finns?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Snö på våra kära husbilstak

Det kostar 1500 kronor under förutsättning att inget händer Skulle det bli en olycka blir de värre. Snön räknas ochså som last och ingen får väl för sig att lägga upp grejor på taket utan lastsäkring. Snö på biltaket kan bli dyrt - Klacksparkar - E24.se


Visst kan det vara "jobbigt" att hålla taket rent men jag låg bakom en bil som hade snö på taket och detta lossande och den iskakan på 30*20 cm flög rakt in i vindrutan på min bil .
Detta var på 90 väg och jag hade "hyffsat" avstånd (nu skriver väl någon att jag låg för nära ändå ;) :) ).
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Snö på våra kära husbilstak

JA du Bengt-Åke , hade legat närmare hade du kanske klarat rutan , vem vet. Olle.
 
Toppen