• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snö på taket..

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..

Min bil står ute året runt, här i skåne är nu mkt snö, (några decimeter är mycker här..:p:) Min undran..
När bör jag krypa upp på taket och sopa bort snön för p.g.a takets hållfasthet..
Tack så länge
Libom..

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Snö på taket..

Hållfastheten på taket är kanske inte något större problem utan den uteblivna ventilationen och om det tinar o fryser igen är nog en större risk vid mer än några cm snö på taket.

T

Teddi

Guest

tjena libom..för två år sedan hade ja en meter snö på taket,,inga problem,,taket håller att gå på ,,

men om du vill utav nån anledning skotta av,,???

har du inget skydd på taket,,typ jula,,då är de lätt som en plätt att dra sönder en tätning,,

på sommarn räcker de ju med en liten gren på fel ställe,,

mitt råd,,låt snön ligga,,de klarar lätt bilen,,

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Eftersom jag använder våran HB året runt, så måste jag få bort snön från taket.
Jag har en mjuk sopkvast och sopar bort snön.
Du kan ju kolla hur HB firmorna gör dom tar inte bort någon snön .
/Vidhem

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Snön ligger vit på taken
endast tomten är vaken.

Brukade borsta bort snön med en långskaftad borste. Se upp med stegen du står på så den inte glider iväg på den frusna isiga marken. Inget tramp på taket som Kenth påpekade.

Nu när jag har en plåtis som "endabil" och kör varje dag så blåser det mesta snön bort vid körning.

F

F.d. 58573

Guest

Ja, akta dig så att du inte trillar ner och slår dig fördärvad!
På min förrförra bil (innan jag byggde carport) så limmade jag aluminiumplåtar med halkskyddsmönster på taket, se inlägg om detta i denna länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t31356/
Sådan plåt finns att köpa på Järnia.

aake

Toppen