• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smutsig husbil

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025
Jag har tvättat bilen för första gången i år.
Under vintern har det bildas svarta ränder baktill.Hur får jag bort dom?
Har försökt med lacknafta och abnet utan större resultat.

Kjell

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig husbil

Jag brukar använda rödsprit - vid svårare fall.
Normalt går de bort med ett lätt fuktad trasa - om man gör det så snart de bildats.
Går lättare bort om bilen är "vaxad".

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Insektsborttagningsmedel är utmärkt att tvätta bort ränderna med om inget annat hjälper.

F

F.d. 29989

Guest

Hej Kjell.
Glöm alla Hokos Pokus-medel. Kostar bara en massa + polish kan repa om om man inte gör rätt. Man ska inte slipa bort smutsen utan lösa upp den.
Jag använder vanlig 95 oktan bensin till ALL svår smuts. Det du har är sotränder från luft och regn. Det finns inget som är så effektivt på sot och asfalt"prickar" efter vintern.
Använd en avlagd sprayflaska, spraya lite bensin direkt på smutsen och den rinner bort. Torka med ren trasa. OBS bensin är starkt fettlösande så man bör vaxa direkt efter. Jag använder SONAX flytande hårdvax, är snabbt och enkelt. Jag gör detta på alla mina fordon och gjort under många år. Helt överlägset och mycket lättarbetat. Mvh Philip

I

Ice-Man

Guest

Bensin? Avdunstar ju snabbare än man hinner blinka?!?! Bäst att man inte tar en cigg medan man sprayar :)

F

F.d. 58541

Guest

Jag har tvättat bilen för första gången i år.
Under vintern har det bildas svarta ränder baktill.Hur får jag bort dom?
Har försökt med lacknafta och abnet utan större resultat.

Kjell
jag tvättade bilen med biltemas tvättmedel för husbilar o husvagnar, tog bort alla svarta ränder direkt, suveränt.

/Bosse

F

F.d. 29989

Guest

Bensin? Avdunstar ju snabbare än man hinner blinka?!?! Bäst att man inte tar en cigg medan man sprayar :)
Helt rätt, man får vara snabb och rökning är inte bra i några lägen.
Ska tilläggas att bensin löser även fogmassa, svart som vit, man får passa så att man inte sprayar på och i fogarna. Vit smutsad fogmassa kan man fräscha upp med en trasa fuktad med bensin. Blir som nytt.
Det är häftigt att se med asfaltprickarna, dom bara rinner bort utan någon "mekanisk" åverkan, men måste naturligtvis torkas när dom är upplösta. Mvh Philip

F

F.d. 25253

Guest

Det är ju Golden produckts gamla medel? är det det ?funkar det så har jag det, isåfall tack för tippset.

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025

Jag använder det suveräna medlet Globex 80 som funkar kanonbra till sånt och
hela bilen,nu har det kommit med vax i oxå,kanon !!!! :mcride: :spinny:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Här kommer jag med ett annat försynt litet tips. TANDKRÄM!

Jag använder det till att göra rent tvättstället och badrumsspegeln, polera bort smårepor på glasögonen, tvätta bort råolja när jag har trampat i detsamma, tvätta händerna när de har blivit riktigt lortiga av något osv.

Det går säkert bra till att ta bort svarta ränder på bilen också.

Med andra ord, ett universalmedel med bra bett. :twitcy:

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025

Har nu prövat alla rengöringsförslag utom Bilias. Även smör, som är väldigt effektivt mot asfalt.
Inget fungerar tillfredsställande. Jag hittade i tvättstugan en gammal flaska som heter Fläckbort Special och prövade den tillsammans med Viledas Miraclean vita svamp och det fungerade.

Kjell

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2028

Jag lät lackbehandla husbilen förra året med Diamondbrite. Efter vintern utomhus med all sot från DK:s kolkraftverk såg den rent ut sagt för djä***g ut. Mkt positivt överraskad blev jag när ränderna bara rann av, med enbart vatten och en mjuk biltvättborste.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Här kommer jag med ett annat försynt litet tips. TANDKRÄM!

Jag använder det till att göra rent tvättstället och badrumsspegeln, polera bort smårepor på glasögonen, tvätta bort råolja när jag har trampat i detsamma, tvätta händerna när de har blivit riktigt lortiga av något osv.

Det går säkert bra till att ta bort svarta ränder på bilen också.

Med andra ord, ett universalmedel med bra bett. :twitcy:

Toppen! Jag har använt tandkräm i många år mot svarta ränder och för mycket annat.
Det är bra att skydda husbilen mot karies och gingivitis.
De som är civiliserade äger tandkräm och de som är kultiverade använder den också.
Det är skillnaden mellan att vara civiliserad eller kultiverad. :p
Det betyder att alla som har husbil har vita tänder och inga svarta ränder. :D

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Eftersom tandkräm innehåller slipmedel förstår jag att det effektivt mot smuts och ränder. Men finns det inte en risk att lacken skadas av slipmedlet?
Jag läste en artikel om att även emaljen kan skadas av slipmedlet i vissa tandkrämer.

Toppen