• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smartsim för billigare telefoni och internet?

F

F.d. 53054

Guest
Har följt många trådar på vårt forum ang. telefoni och mobilt bredband, och det finns som
sagt otaliga lösningar. Är man väldigt datakunnig och prismedveten är lösningarna säkert
många, men ibland för många och för krånkliga. Läste av en ren slump att det skulle finnas ett simkort som man klistrade på sitt befintliga simkort och hokus pokus skulle jag
kunna använda mitt eget nr i princip hela världen utan att krångla med olika operatörer
och simkort. Detta lät för bra, dessutom att kostnaderna för utlandssamtal i och utanför sverige bara är en bråkdel av vad våra operatörer tar ut. Är någon intresserad tycker jag
att ni skall gå in på: www.landncall.com och bilda Er en egen uppfattning samt att återkoppla till denna tråd, vore inressant att höra Era synpunkter i frågan.

Kennet Rosang
:twitcy:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Smartsim för billigare telefoni och internet?

Spanien.

Tja, ringa kan man göra billigare med Skype och vad gäller mobilt bredband så blir alltså 0,05 euro per Mb 50 euro per Gb vilket är ungefär dubbelt så dyrt som ett kontankort i Spanien.

Jappe

F

F.d. 53054

Guest

Jo, men är det inte så Jappe att du måste ha en dator om du skall använda skype?
Jag tänkte närmast på dom s.k smartphones där man slipper bära med sig en dator.
Sen är det bra att det kommer lösningar som pressar ner priserna för våra operatörer
som verkar kunna ta vilken betalning som helst.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag ringer med Skype och Viber på min smartphone utan problem!

Jappe

F

F.d. 53054

Guest

Ringer på skype förstår jag, men viber på smartphonen, det får du lära mig, det förstod
jag inte.

Kennet

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ringer på skype förstår jag, men viber på smartphonen, det får du lära mig, det förstod
jag inte. Kennet

Ladda ned appen Viber på din iPhone/iPad eller Android och du ringer gratis till andra Viberanvändare. Efter nedladdning ser du vem som har Viber i din egen telefonbok.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tack Knarrevik! Jag var tvungen att gå ifrån datorn en stund eftersom katterna skulle ha sin kvällsfisk!

Den här firman, landncall, är ju relativt rimlig i sin prissättning jämfört med många andra som sysslar med bondfångeri, så det är ju möjligt att vissa resenärer kan använda deras tjänster.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 53054

Guest

Tack för synpunkterna från Er båda och att jag fick lära mig något nytt.

Kennet

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej på er, jag tycker att Fring för Android är kanon.

Kräver ett IP telefonabonnemang.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den här firman, landncall, är ju relativt rimlig i sin prissättning jämfört med många andra som sysslar med bondfångeri, så det är ju möjligt att vissa resenärer kan använda deras tjänster. Jappe

Bondfångeri är rätta ordet!

Det finns dom som tar 8000 kr/GB.

F

F.d. 4220

Guest

Om uppgifterna på siten stämmer är det ett dotterbolag till alltele, vilket ger bättre kredibilitet (även om de kanske inte har bästa ryktet heller).

Men det skumma är följande stycke:
"Billigaste sättet att ringa från utlandet är med ett lokalt simkort."

Så det verkar mest vara ett sätt att nås med ett nummer överallt, men ändå ringa med lokal taxa...

Jag tror att det är en "riktig" tjänst, men frågan är hur många andra specialregler och
annat man behöver ha koll på.

Troligen inte värt besväret.

Lasse: Är Fring så bra att det är värt att ha den också, utöver Viber (som ju funkar på både droid och ios)?

//Stefan

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Om uppgifterna på siten stämmer är det ett dotterbolag till alltele, vilket ger bättre kredibilitet (även om de kanske inte har bästa ryktet heller).

Men det skumma är följande stycke:
"Billigaste sättet att ringa från utlandet är med ett lokalt simkort."

Så det verkar mest vara ett sätt att nås med ett nummer överallt, men ändå ringa med lokal taxa...

Jag tror att det är en "riktig" tjänst, men frågan är hur många andra specialregler och
annat man behöver ha koll på.

Troligen inte värt besväret.

Lasse: Är Fring så bra att det är värt att ha den också, utöver Viber (som ju funkar på både droid och ios)?

//Stefan

Vi har AllTele och betalar 75kr/mån, fria samtal till fasta nätet och inga uppkopplingsavgifter.

Vi tar med numret från hemmet till stugan till husbilen och utomlands.

Hemma använder vi en box som kopplas till trådlös telefon.

Husbilen kör vi Net1 vidare till datorn där vi kör X-Lite samma i stugan.

Utomlands eller hos vänner mm.. kör jag HTC med Android och Fring, där sker uppkoppling till IT med Net1, Telia eller WiFi.

Jag har inte hört någon lösning som skulle vara bättre i mina ögon, men det beror såklart på vilka behov man har;)

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Jag pratar ofta via min laptop med kompisar i Tyskland - via Skype som fungerar ganska bra.
Läste nyligen en artikel att Telia på något sätt kommer att se till att deras kunder får betala för samtalen. Antingen kommer det att gå att ringa på detta sätt genom prissatt abonnemang eller att det inte går. Antagligen kan/har de möjligheter att spärra.

Frågan är om de kan spärra detta via alla sina mobila bredbandsabonnemang. Alla surfar ju inte via telefonen.

Kan tro att också övriga leverantörer funderar på samma sak

Agneta

F

F.d. 53054

Guest

Vi har AllTele och betalar 75kr/mån, fria samtal till fasta nätet och inga uppkopplingsavgifter.

Vi tar med numret från hemmet till stugan till husbilen och utomlands.

Hemma använder vi en box som kopplas till trådlös telefon.

Husbilen kör vi Net1 vidare till datorn där vi kör X-Lite samma i stugan.

Utomlands eller hos vänner mm.. kör jag HTC med Android och Fring, där sker uppkoppling till IT med Net1, Telia eller WiFi.

Jag har inte hört någon lösning som skulle vara bättre i mina ögon, men det beror såklart på vilka behov man har;)

Mycket bra inlägg från många men, man måste vara mer än lite haj på att rent tekniskt
klara ut alla kommunikationsmöjligheter med boxar datorer och telefoner. Vi som bara
har bestyr med att klara ut telefonen och vill hålla oss uppdaterade,låter inte smartsim som ett bra alternativ om man bortser från att det kanske inte är det allra billigaste alternativet?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Frågan är om de kan spärra detta via alla sina mobila bredbandsabonnemang.
Måten de klarer å sperrer skype på er å blokkere tilgangen til et cluster av servere hos skype som står for katalog-tjenesten, sperringen må gjøres på ip-adresser. Selve trafikken er en PtP trafikk som kan kjøre på alle mulige logiske porter direkte mellom brukerene eller de bruker en annen bruker som rele.

Det er noe enklere å sperre andre VOIP protokoller som kjører på registrerte portnummer.

En forenklet sperring gjøres ved hjelp av dns-servere som er dopet til å svare galt for enkelte domener. Her kan brukere enkelt velge andre dns-servere en nettleverandørens.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En forenklet sperring gjøres ved hjelp av dns-servere som er dopet til å svare galt for enkelte domener. Her kan brukere enkelt velge andre dns-servere en nettleverandørens.

Förslagsvis 8.8.8.8 (GoogleDNS) eller 208.67.222.222 (OpenDNS).

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mycket bra inlägg från många men, man måste vara mer än lite haj på att rent tekniskt
klara ut alla kommunikationsmöjligheter med boxar datorer och telefoner. Vi som bara
har bestyr med att klara ut telefonen och vill hålla oss uppdaterade,låter inte smartsim som ett bra alternativ om man bortser från att det kanske inte är det allra billigaste alternativet?

Reser man mycket och passerar flera länder och bara stannar kort tid i resp. land så kan det nog vara ett bra abonnemang. Stannar man längre tid i ett land så brukar kontantkort bli mest förmånligt. Som vanligt så måste man lusläsa de olika företagens prislistor för att kunna bilda sig en uppfattning om resp. firmas fördelar. Det ultimata på ett sätt är ju att ha med sig ett helt batteri simkort med olika abonnemang för olika sorters samtal och nätuppkopplingar!

Jag kan se framför mig i fantasin hur chefen för telefirma A ringer upp sin konkurrent/kollega i firma B och talar om vilka fördelar han tänker framhålla i sin marknadsföring och hur han vill att firma B ska göra med sina avtal. Skrattande blir dom så småningom överens och sedan ringer chefen för firma B till sin kollega/konkurrent i firma C och så småningom är alla överens om sina olika "nischningar". Syftet givetvis att förvilla kunderna så mycket som möjligt med svårbegripliga prislistor och abonnemangsvillkor!

Kontantkort i varje land om man stannar en längre tid!

Globala abonnemang om man har tid och lust och minne nog för att kunna tillgodogöra sig dessas fördelar, kanske tillsammans med andra telefonbolags tjänster! Att vissa bolag här sysslar med bondfångeri bör man vara medveten om annars kan det bli väldigt dyrt! Det hela är mycket rörigt!

Den här branschen är en djungel som är mycket lönsam för de flesta bolagen!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vad dom här bolagen sysslar med är väl ip-telefoni och då blir det väldigt intressant. Teknisk utredning någon?

Jappe

Toppen