• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SM i isjakt på Kungsbackafjorden

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
I helgen går SM i isjakt, DN klass i Kungsbackafjorden. DN-jakten är en enmansjakt med styrmeden placerad i fören. Internationellt är den till antalet isjakter och seglare största isjaktsklassen. DN står för Detroit News, vilket är en dagstidning från Detroit i Michigan i USA. År 1953 grundas International DN Ice Yacht Racing Association, IDNIYRA, som organiserar isjaktseglingen för DN-jakter. Klassen styrs av mätregler och är en stor tävlingsklass, till exempel körs världsmästerskap och europamästerskap varje år och världsmästerskapen arrangeras alternerande mellan Europa och Nordamerika vartannat år.

Det var även gott om långfärdsskridsoåkare på fjorden som till stor del och glädje är isbelagd!

Kan rapportera att det var kallt som f-n att flyga idag...:eek:

/Ludde

130223.006.jpg

130223.001.jpg

130223.005.jpg

130223.007.jpg

130223.030.jpg

130223.044.jpg

130223.049.jpg

130223.061.jpg

130223.176.jpg

130223.108.jpg

130223.003-2.jpg

130223.004-2.jpg

130223.072.jpg

130223.188.jpg
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: SM i isjakt på Kungsbackafjorden

Snygga bilder!

Jag håller tummarna för Eddie i S812 vår nyblivne Junior värdsmästare!
En stilig bild på honom våre inte helt fel:)
 
Senast ändrad:
H

HighwayHotel

Guest
Sv: SM i isjakt på Kungsbackafjorden

Hej, så du fick en åktur i Sunes gamla " härk".

Jag var där i söndags och tittade, härliga förutsättningar för is segling av alla de slag.

Snygga bilder som vanligt !

Michael
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: SM i isjakt på Kungsbackafjorden

Hej
Jag trodde inte att det skulle vara tillräckligt med is för att det skulle gå att genomföra, härifrån ser det bara ut att vara öppet vatten.

Det var kul att det gick bra, isjakter är härligt att se.

/Stig
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: SM i isjakt på Kungsbackafjorden

Jag fick prova en DN-jakt för ca 30 år sen ute på mälaren, inte lika fin is som på bilderna men härlig fart-upplevelse :)
Som vanligt väldigt fina bilder.
/Kjellle
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: SM i isjakt på Kungsbackafjorden

Hej, så du fick en åktur i Sunes gamla " härk".

Jag var där i söndags och tittade, härliga förutsättningar för is segling av alla de slag.

Snygga bilder som vanligt !

Michael

Jo, jag hörde att du hade pratat med Sune! Vi fortsatte att filma isjakten på söndag. Den gamle "härken" går ju bra, men det var problem med den förra hösten, den hostade till ett antal gånger när vi var uppe, men bara vid fullt gaspådrag. Men det är fixat nu!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: SM i isjakt på Kungsbackafjorden

Hej
Jag trodde inte att det skulle vara tillräckligt med is för att det skulle gå att genomföra, härifrån ser det bara ut att vara öppet vatten.

Det var kul att det gick bra, isjakter är härligt att se.

/Stig

Det är ingen is där det är öppet hav, men där det är skyddat ligger den fint!
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: SM i isjakt på Kungsbackafjorden

Tack för fina bilder Ludde, ovanligt för mig att se Kungsbackafjorden i isläge......När jag besöker fjorden så är det öppet vatten, windsurfar från Torkelstorp och massor av mina surfvänner är där och kör. Men det är en lång bit för en Nynäshamnare att sig till et av Sveriges bästa surfställen.....
 
Toppen