• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smörja in gummilister mm

F

F.d. 53277

Guest
Hej!

Någonstans läste jag att man med jämna mellanrum ska smörja in gummilister och liknande (t.ex tätningar i fönster/taklucka/toaletten) med något fett av något slag. Men nu kan jag inte hitta den infon längre.
Kan någon tala om för mig vad för fett/kräm/? man ska smörja in med?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Smörja in gummilister mm

Jag är alltid försiktig med silikon nära målade ytor på fordon. Kan ge svårigheter vid omlackning i framtiden "silikonsmitta" sa lackerarna med bekymrad min på min tidigare arbetsplats. Men det var tio år sedan, kanske bättre i dag?
Jag använder Armens hudsalva efter råd från Hymercenter Ängelholm. Nu beror det på vilken typ av gummi man har, oljefett på gummi kan också skadligt har det sagts mig. Finns säkert någon kemist som vet.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Smörja in gummilister mm

Wizard och alla andra!

Vanlig barnolja går också bra att använda till toalettens gummipackningar.

För övrigt: En eloge för din musiksmak Wizard! Har själv över 100 CD-skivor med denna musikaliska och humanitära gigant, som för övrigt mycket välförtjänt erhöll det prestigefyllda Gerswinpriset för ett par veckor sedan av USA: s Library of Congress. Humanist? Gå in på https://vimeo.com/user22384488/review/147181957/c3f40aa9d8 och ta del av hans tolkning av Lennons Imagine och du förstår vad jag menar.

Staffan
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Smörja in gummilister mm

Gummipackningen på toakasetten skall smörjas med olivolja enligt instruktionerna.

Jag har precis köpt en liten flaska olivolja och bläddrade just fram sidan i toalettens instruktionsbok som handlar om detta, och får till min fasa se följande textrad:

"Note! Never use Vaseline or any vegetable oil. These may cause leakage."

Så nu blev jag ju inte klokare trots allt...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Smörja in gummilister mm

Gummipackningen på toakasetten skall smörjas med olivolja enligt instruktionerna.

Den varning jag hörde var att inte använda mineraloljor eller fett av mineraloljor på narurgummiprodukter. Nu är ju ofta tätningslister inte av gummi utan plastprodukrer. Kemister!!! Var är ni?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Smörja in gummilister mm

Kopierat från instruktionsboken:

Anm:​
Använd aldrig vaselin eller någon vegetabilisk olja,
med undantag för olivolja. Det kan orsaka läckage eller
tekniska fel. Packningen mot avfallstanken är en del av
toaletten som utsätts för slitage. Beroende på hur toaletten
används blir packningen mindre effektiv så småningom och

måste bytas ut efter en viss tid.

Givetvis vill Thetford sälja sitt eget (dyra?) smörjmedel. Jag har använt olivolja i fem år. Nemas problemas.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Smörja in gummilister mm

Jag använder Glycerol som finns på Apoteket till att smörja alla mina lister 1ggr årligen, så här står det om den produkten: Glycerol rekommenderas som lämpligt vårdmedel för gummi, tex. gummistövlars ytskikt på Wikipedia. Har för mig jag hittade det tipset i min svenska instruktionsbok till min Hymer, tror i och för sig det stod Glycerin men är samma produkt som Glycerol https://sv.wikipedia.org/wiki/Propantriol
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Smörja in gummilister mm

Jag använder Glycerol som finns på Apoteket till att smörja alla mina lister 1ggr årligen, så här står det om den produkten: Glycerol rekommenderas som lämpligt vårdmedel för gummi, tex. gummistövlars ytskikt på Wikipedia. Har för mig jag hittade det tipset i min svenska instruktionsbok till min Hymer, tror i och för sig det stod Glycerin men är samma produkt som Glycerol https://sv.wikipedia.org/wiki/Propantriol

Detta låter ju som ett vinnande koncept ändå - en "smörja" för allt gummi! ;)

Ska man smörja "allt", dvs inte bara de husbilsspecifika gummilisterna/tätningarna (typ Takluckor, fönster,, toa) utan även bilens? Då menar jag gummilisterna vid t.ex förar- och passagerardörren?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Smörja in gummilister mm

Ja det bör man, men det finns lämpliga smörjmedel i praktiska förpackningar att köpa på varje tapp, stormarknad eller bilreservdelsbutik, de fungerar utmärkt, och spara hudsalvan och glycerolen till huden, olivoljan till maten! :wink:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Smörja in gummilister mm

Ja det bör man, men det finns lämpliga smörjmedel i praktiska förpackningar att köpa på varje tapp, stormarknad eller bilreservdelsbutik, de fungerar utmärkt, och spara hudsalvan och glycerolen till huden, olivoljan till maten! :wink:

Ja, och framför allt -följ inte fabrikantens rekommendationer.
:confused:
 
Toppen