F
F.d. 58573
Guest
Som jag nämnt i mina färska inlägg "Ny plåtis" och "4WD" så har jag nu i slutet av maj köpt husbil i Tyskland. Första gången för mig och den information om ämnet som jag hade inhämtat här på klubbens sökfunktion visade sig vara ovärderlig.
Den första bilen jag tittade på fanns hos en handlare, "Syro Reisemobile in Unna", som säljer Carthago, La Strada och verkar vara störst i Tyskland på CS-Reisemobile. Inga problem att handla där; handlaren Herr Robert Becker hade förberett allt, servat, putsat och förberett röda skyltar till den CS som jag hade reserverat (och även betalat ett rejält förskott på). Inga problem att handla där (och naturligtvis genast pengarna tillbaka utan sura miner när jag ångrade köpet; villkor vi hade kommit överens om i förväg. Jag ville betala förskott för att snabbt kunna komma iväg om affären gått i lås!).
Lätt att ta sig till Unna. Flyg från Sthlm Kl 06 via Berlin till Muenster omkring Kl 10 och sedan tåg 30 min i riktning Dortmund till Unna där handlaren hämtade.
Nästa bil fanns hos en privatperson ca 80 km sv om Berlin och nu blev det krångligare. Bilen var precis som jag ville ha den, men ägaren visste inget om exportrutinerna och försökte sälja den utan särskilda formaliteter. Utmärkt då att jag lärt mig på Husbilsklubben att det krävs röda skyltar, tysk försäkring och tillfällig tysk registrering. Eftersom det nu hade hunnit bli fredag när vi skrev köpekontrakt så fick jag vänta över helgen på att bilregistreringsmyndigheten i Potsdam öppnade och på att köpeskillingen nådde säljarens konto. Därefter löpte allt friktionsfritt. Men utan Husbilsklubbens faktabas och utan min skoltyska hade det varit svårt att handla privat.
aake
Den första bilen jag tittade på fanns hos en handlare, "Syro Reisemobile in Unna", som säljer Carthago, La Strada och verkar vara störst i Tyskland på CS-Reisemobile. Inga problem att handla där; handlaren Herr Robert Becker hade förberett allt, servat, putsat och förberett röda skyltar till den CS som jag hade reserverat (och även betalat ett rejält förskott på). Inga problem att handla där (och naturligtvis genast pengarna tillbaka utan sura miner när jag ångrade köpet; villkor vi hade kommit överens om i förväg. Jag ville betala förskott för att snabbt kunna komma iväg om affären gått i lås!).
Lätt att ta sig till Unna. Flyg från Sthlm Kl 06 via Berlin till Muenster omkring Kl 10 och sedan tåg 30 min i riktning Dortmund till Unna där handlaren hämtade.
Nästa bil fanns hos en privatperson ca 80 km sv om Berlin och nu blev det krångligare. Bilen var precis som jag ville ha den, men ägaren visste inget om exportrutinerna och försökte sälja den utan särskilda formaliteter. Utmärkt då att jag lärt mig på Husbilsklubben att det krävs röda skyltar, tysk försäkring och tillfällig tysk registrering. Eftersom det nu hade hunnit bli fredag när vi skrev köpekontrakt så fick jag vänta över helgen på att bilregistreringsmyndigheten i Potsdam öppnade och på att köpeskillingen nådde säljarens konto. Därefter löpte allt friktionsfritt. Men utan Husbilsklubbens faktabas och utan min skoltyska hade det varit svårt att handla privat.
aake