• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smält säkringsdosa under huven

F

F.d. 13310

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: 770
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Elsystem
Öppnade huven för att kontrollera att det såg ok ut innan vinterförvaringen men hittade då en säkringsdosa som hade smält ganska mycket.

Vad kan detta bero på??

Jag vet att frågan är extremt luddig men kanske kan någon med hjälp av bilderna se vad det kan handla om...

Bilen startar fortfarande
All el i bodel fungerar fortfarande
Kopplar man på "landström" fungerar även stickkontakter invändigt

Jag vet inte om batterier laddas när
1, motorn går
2, landström är påkopplat

Kan detta kollas och hur?

HJÄLP och tack på förhand

F

F.d. 55395

Guest
Troligaste ä dålig kontakt i kablarna ärgat eller dylikt. bäst att byta säkringshållare är det en säkring skadad kan du köpa säkr.hållare för en säkr. o flytta över kablarna klpp bort en bit av kablarna om dom är missfärgade o spraya 5.56.hälsn.

F

F.d. 52984

Guest
Hej!
Det enda felet är att det är dålig kontakt under säkrinshållaren eller i säkringen. Byt flatstiftskontakt och rengör. 5,56 hjälper ej. Är inte någon kontaktolja, som många tror!

F

F.d. 29925

Guest
Byt både hållare och kabelskor som tidigare nämts. När kabelskorna blir "överhettade" tappar de tyvärr spänsten och kommer inte att funka tillfredsställande även om man skulle nöja sig med att "klämma till" dom. (lite vattenfritt Vaselin brukar vara bra att ha på kabelskor som finns i motorrummet)

F

F.d. 3297

Guest
För att besvara dina frågor:

1) JA, när motorn snurrar så ska både start- och bodels-batteri laddas från
bilens generator. Då får ett laddrelä eller "elektronikblocket" en styr-
spänning från bilens generator, den s.k. < D+ >.
När motorn stannar så försvinner D+ och relät bryter bort bodelens
elsystem från fordonselen.
Bodelen matas då från bodelsbatteriet.
Allt för att säkra att man kan starta motorn!

2) Vid nätanslutning så brukar start-batteriet inte vara inkopplat för
laddning. I så fall måste man koppla in en laddare manuellt. Däremot
så borde en "väggfast laddare" ladda bodels-batteriet/-banken.

Lättast att kolla är att starta motorn och koppla loss startbatteriets pluspol och
mäta spänningen mellan polskon till jord.
Ingen spänning = ingen laddning!
"Väggfasta laddaren" kan kollas på liknande sätt genom att mäta spänningen mellan
bodelsbatteriets pluspol och jord när elnätet är anslutet.

Lycka till!

F

F.d. 13310

Guest
tack för alla svar men jag undrar fortfarande ....

borde/kan en säkring inkl. hållare smälta pga dålig kontakt med varandra? så tolkar jag texten ovan...

F

F.d. 13310

Guest
jag antar att man kan byta säkringshållaren som smält, klippa kablarna där dessa smält och koppla in i den nya säkringshållaren
men hur vet jag vilken (amp) säkring jag skall välja...allt har ju som sagt smält

M

mijo8888

Guest
johns skrev:
tack för alla svar men jag undrar fortfarande ....

borde/kan en säkring inkl. hållare smälta pga dålig kontakt med varandra? så tolkar jag texten ovan...

Ja, T.ex. hög last, förhöjd resistans genom dålig kontakt blir värme.
Möjliga orsaker till förhöjd resistans kan vara Korrosion, dålig klämkraft hos
kabelskor eller dålig crimp av kabelsko till kabel.
INGEN 5.56 i bilarna !!

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Säkringarnas placering är illa valt av påbyggarna. Skulle inte placeras där och inte utan kapsling av säkringshusen. Det är sällan eller aldrig märkt vad säkringarna är till av påbyggarna vilket är dåligt. Såg detta så jag byggde om det för att det skulle bli problem visste jag, det var bara frågan när. Se på bild 22 och 23. http://www.husbilsklubben.se/forums/gallery/showimage.php?i=5824&c=3&userid=3772
Köp nya kapslade säkringshållare och pressa ny kabelskor så blir det bra. Kan du få det en bit ifrån batteriet är det bättre.

F

F.d. 13310

Guest
Tack för förtydligande.
Mao ej ovanligt att detta inträffar, trist.

Om man tittar på min bifogade bild, överst till
vänster, så ser man även en avlång kontakt.
Denna kontakt har två sladdar i ena änden och
en sladd i den andra som går vidare till den
smälta säkringen. Kan någon gissa till vad detta
kan höra....för att sedan kunna list ut lämplig säkring.

Tack på förhand

J.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Så här ser det ut efter ombyggnad. Täta säkringshållare som även skyddas av en gummilapp som jag håller upp när jag tar bilden. Har fungerat klanderfritt sedan. De stora säkringarna kan vara till EBL och kylskåp. Bygg om och den säkringen du inte vet storleken på löser du genom att sätta i en 20 eller 30A säkring och mäter med en tångampermätare och justerar ner värdet efter mätningen.

Till bättre bild då den blev så liten här. http://www.husbilsklubben.se/forums/gallery/showimage.php?i=10122&c=3&userid=3772

s_kringar_thumb.jpg

F

F.d. 13310

Guest
Dethleffskvalite skrev:
Så här ser det ut efter ombyggnad. Täta säkringshållare som även skyddas av en gummilapp som jag håller upp när jag tar bilden. Har fungerat klanderfritt sedan. De stora säkringarna kan vara till EBL och kylskåp. Bygg om och den säkringen du inte vet storleken på löser du genom att sätta i en 20 eller 30A säkring och mäter med en tångampermätare och justerar ner värdet efter mätningen.

Till bättre bild då den blev så liten här. http://www.husbilsklubben.se/forums/gallery/showimage.php?i=10122&c=3&userid=3772

s_kringar_thumb.jpg

TACK

F

F.d. 13310

Guest
Jörn Tore skrev:
[Kollade du under panseret för du satte bort bilen?
Detta kan ha skjedd ved en tidligare overbelastning, tenk litt tilbake i tid om du hadde noen problemer.quote=johns]TACK
[/QUOTE]

Jag Har INTE tittat tidigare så detta kan vara en gammal skada/defekt.
Jag har inte märkt något udda nu eller tidigare...

Jag har nu klippt bort det brända på kablarna, klämt dit nya skor och kopplat på en ny hållare för säkring. Hittade en 20a säkring som jag satte dit.

VAD var det för verktyg jag skulle använda för att mäta fram rätt amp på säkring och var kan jag hitta detta verktyg?

Tack för alla svar

God Helg

j.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Ledsen för sent svar, har inte tittat här på ett tag. Försök att låna en tångampermätare då den är helt ofarlig att använda, bara att justera mätområde på ratten. Den skall klara DC, alla gör inte det. Du ser tre olika typer på bilden. Använder du ett universalinstrument som till höger i bild så ansluts dessa i regel så man drar hela strömmen igeom instrumentet. Och det kan bli problem då du inte vet hur mycket ström där går. Som du ser så är detta instrumentet avsäkrat med 10A och då kan den brinna upp och det kan vara svår att skaffa och är inte helt billiga.

t_ng.jpg

F

F.d. 24784

Guest
Kolla även så att det inte sitter 100 W glödlampor i strålkastarna. Såvida nu de smälta säkringshållarna är för bildelen.
I min fann jag sådana och kontaktblocket till en stråkastarens glödlampor var nästan nedsmält.
Lampor med dubbla effekten kan orsaka värme i elsystem dimensionerade för 50 W.

de
Roy

Toppen