• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slutväxel Ducato -91

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Växellåda
Hej.
Har någon bytt tätningar på utgående axlar på slutväxeln. Är det bara att pressa ut dessa, gissar att de har fjäderstålsringar sittande på axeln som håller den kvar i slutväxeln.

Om någon har gjort detta, var det besvärligt, tänkte på att på dit tätningarna. Jag är van att skruva så det blir nog inget problem, men jag vill ju inte råka ut för någon överraskning:(.

Där axlarna går in sitter det en platta bultad med 4 el. 6 bult.

Om någon, har en sprängskiss så tar jag gärna mot den med stor tacksamhet:)

Sven-A

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Sven, jag kanske kan hjälpa dig lite, men först måste jag fråga....Det står att du har en 1,9L motor i bilen och då blir det lite underligt om det är en -91'a för 1,9L motorn var en liten diesel som borde ha ett senare årtal (växellådorna och framvagnens konstruktion böts ut mellan -94 och -95)
De två motoralternativen som finns på bilar före -95 borde vara en 2L bensinmotor eller en 2,5L dieselmotor. Men du har kanske någon udda efterimporterad bil :confused:.

(Jag kommer att troligen ha lite dåligt med "datatid" de närmaste dagarna tyvärr)

M.v.h. JANKRO.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Hej.
Axlarn går att bryta loss. Dom 2 lagerhållarna går att skruva loss och byta tätning i..
Innan du demonterar känn efter om det finns glapp på drivaxellgringen i lådan,
Det går att schimsa in lagerspelet, det är 2 motliggande konska lager somm håller diffen.
Har 2 tätningar liggande från Axel Augustin, böt aldrig på min låda.

Jägarn:)

Toppen