• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut på roamingavgiftet 2014

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Enl Programmet " Plånboken " i SR P1 .
Ska roamingavgiftetna tas bort i april 2014.

Låter bra hoppas på det.
Risken är väl bara att telebolagen kompenserar
detta med en höjning på något annat

Lasse W

Senast ändrad:
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Slut på roamingavgiftet 2014

Verkar som om det bara gäller telefoni och att det skall få kosta 19 cent per minut. Inte så mycket bättre än tidigare i så fall. Mer intressant är roamingen på datatjänster, det är ju främst där som det kan dra iväg. Vi som växt upp med dyra taxor på telefoni i utlandet brukar nog hålla nere antalet minuter, men när det kanske kostar 30 kronor att ladda aftonbladet.se är det lättare att det spårar ut kostnadsmässigt. Men var inte tanken att även datatjänster skulle bli billigare?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

EU är primärt en intresseorganisation för företagen, inte deras kunder! Företagen är alltså viktigare än människorna! Ecce Mammon!

Beethoven har hamnat i dåligt sällskap! (Nian är EU:s kamphymn).
Hier stimmt was nicht! "Mismatch"!

Otto Klemperer conducts Beethoven's 9th Symphony: "O Freunde, nicht diese Toene!" - YouTube Det finns mycket bättre inspelningar men knappast på nätet!

Jappe

PS. Maria Callas dyker upp i marginalen. Ingen kommer någonsin att överglänsa henne!

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det ligger ett förslag för data-roaming per 1 juli:

"Då är det reglerade priset lägre, men framförallt kan du surfa via lokala operatörer genom mitt förslag om Local break out"

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

EU är primärt en intresseorganisation för företagen, inte deras kunder! Företagen är alltså viktigare än människorna! Ecce Mammon!

Vi uppfattar tydligen EU:s arbete helt olika!

I detta fallet kämpar EU mot operatörernas orimligt höga roamingavgifter för att få en enhetligt lägre taxa för framför allt dataavgifter.

Det är framför allt de svenska operatörerna med Telia i spetsen som tjänar multum när vi svenskar ofta av misstag råkar surfa utomlands.

Jag förstår inte riktigt din avoghet mot EU:s arbete för likställda regler, arbetet går förvisso långsamt men ändå i rätt riktning.

F

F.d. 1470

Guest

Den här frågan tangerar diskussionen vi hade om Fogg och den bakomliggande affärslogiken.

Jag förmodar att alla telefonbolag tjänar multum när vi surfar utanför våra hemländer, oavsett land. Multum eftersom jag knappast tror det förorsakar speciellt stora extrakostnader - kostnadshemtagningen operatörerna emellan är säkert ganska automatiserad och utan större affärsrisker. Så precis som tele2 nämnde i en intervju nyligen så innebär detta ju minskade vinster vid tvång att sänka priserna. Sedan låter det ju lite komiskt när tele2 försöker motivera sitt motstånd med att man måste höja svenska priser eftersom man annars gör förlust på utlandssurfandet. Sanningen skulle jag gissa är mera att man gör mindre vinst på utlandssurfandet.

Anders

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I Spanien är tyvärr programmet oåtkomligt! Diskriminering! Jag hade gärna sett det programmet!

Resumé, någon?

svt.JPG

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vi uppfattar tydligen EU:s arbete helt olika!

I detta fallet kämpar EU mot operatörernas orimligt höga roamingavgifter för att få en enhetligt lägre taxa för framför allt dataavgifter.

Det är framför allt de svenska operatörerna med Telia i spetsen som tjänar multum när vi svenskar ofta av misstag råkar surfa utomlands.

Jag förstår inte riktigt din avoghet mot EU:s arbete för likställda regler, arbetet går förvisso långsamt men ändå i rätt riktning.

Jag uppfattar det så att EU backar först när opinionen mot rådande förhållanden blir för stark! Detta gäller på många områden. Jordbrukspolitiken t.ex. är ju en skandal men eftersom folk i allmänhet inte är insatta så kan den cirkusen fortgå utan större ändringar.

Eftersom opinionen mot telebolagens rovdrift av kunderna med alla möjliga finter till slut blev för stark så backar EU men långsamt, mycket långsamt!

Goodwill har numera försvunnit som ett medel för företagen att värva kunder. I stället råder någon sorts djungelns lag där den som lyckas dupera kunderna bäst vinner!

Jappe

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2028

I Spanien är tyvärr programmet oåtkomligt! Diskriminering! Jag hade gärna sett det programmet!

Resumé, någon?

Visa bilaga 76913

Kortfattad resumé av programmet som jag uppfattade det:

EU sitter i knäet på de stora internationella företagen, "vänder kappan efter vinden" med hjälp av dessa durkdrivna lobbyister och även hot från företagen att flytta till andra delar av världen om de inte får som de vill. Sedan lägger kommisionen fram förslagen som om det vore deras egen idé.
Programmakarna hade bla hittat företagsdokument som sedan var så gott som identiska med det EU lade fram senare.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kortfattad resumé av programmet som jag uppfattade det:

EU sitter i knäet på de stora internationella företagen, "vänder kappan efter vinden" med hjälp av dessa durkdrivna lobbyister och även hot från företagen att flytta till andra delar av världen om de inte får som de vill. Sedan lägger kommisionen fram förslagen som om det vore deras egen idé.
Programmakarna hade bla hittat företagsdokument som sedan var så gott som identiska med det EU lade fram senare.

Tack för résumen! Detta har jag anat eller förstått för länge sedan. Jag tycker vi har nog med våra egna "hemvävda" politiker! Vi behöver inte en våning till med en girig och rentav korrupt överhet! Skrota EU!

Jappe

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2028

Det är både på gott och ont med EU tycker jag, så jag skrotar inte idén helt och hållet, men visst har man blivit betydligt mer skeptisk.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Wifi klår roaming vid utlandsresor

Hälften av alla mobiltelefonanvändare söker sig till wifi-nät istället för att använda dataroaming vid utlandsresor. Det är en av slutsatser som dras i en ny studie från On Device Research.

Har du letat efter ett wifi-nät när du befunnit dig utomlands? Du är inte ensam om det. Enligt en ny rapport från analysfirman On Device Research använder mer än häften (55 procent) av alla mobiltelefonanvändre från Tyskland, Storbritannien och Frankrike hellre wifi än det mobila nätet när de reser till utlandet.

On Device Research har genomfört studien på uppdrag av Actix, en leverantör av analys- och optimiseringslösningar för operatörer. Cirka 1000 mobilanvändare ingick i studien.

G

Göran & Carola

Guest

Wifi klår roaming vid utlandsresor

Hälften av alla mobiltelefonanvändare söker sig till wifi-nät istället för att använda dataroaming vid utlandsresor. Det är en av slutsatser som dras i en ny studie från On Device Research.

Har du letat efter ett wifi-nät när du befunnit dig utomlands? Du är inte ensam om det. Enligt en ny rapport från analysfirman On Device Research använder mer än häften (55 procent) av alla mobiltelefonanvändre från Tyskland, Storbritannien och Frankrike hellre wifi än det mobila nätet när de reser till utlandet.

On Device Research har genomfört studien på uppdrag av Actix, en leverantör av analys- och optimiseringslösningar för operatörer. Cirka 1000 mobilanvändare ingick i studien.

Inte så konstigt då man aldrig vet vad roamingavgifterna brakar iväg till, speciellt för datatrafiken.

F

F.d. 55451

Guest

När roamingavgiftet försvinner kommer Mcdonalds att förlora betydande intäkter.
Servicestationer förlorar inkomst av inga bryr sig om att köra för hotspots
Fon blir omdöpta till fun.
Fogg kommer att glömmas bort eller bli en ledare inom området om de har den kompetens.
- jag tror.
Mon Europa överlever :confused:
:D

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Även här hemma är det tydligen en del förändringar i operatörernas villkor på gång. T.ex. får uppsägningstiden inte vara längre än en månad mot nuvarande tre, och vid abonnemangets slut skall låsta telefoner låsas upp utan kostnad.
Skall tydligen gälla från mitten på 2014.

Toppen