• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slut på gratis badplatser?!

F

F.d. 58689

Guest
Näsets badförening tar 700 kronor för ett säsongskort eller 50 kr/dag, enl artikel i gp.se
1597522800916.png
"Föreningarna hänvisar till att det kostar pengar att underhålla toaletter och bryggor. Men allemansrätten är stark och juridiken snårig.
– Huvudregeln är att allmänheten har rätt att bada på stränder, säger chefsjuristen Sven Boberg."


Visst förstår jag föreningarnas dilemma, men var ska man dra gränsen?
Äger de verkligen stranden?
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur ägarförhållandet är på Möttvik men det finns alternativ:
Näsets badplats
Stegerholmen
Smithska Udden
M.fl. så varför hänga upp sig på en badplats?
Hm... Smithska Udden i Corona tider, nej då tar Stegerholmen istället, ja du får kalla mig fegis. :msn_embarrassed:

Tommy
 
F

F.d. 58689

Guest
så varför hänga upp sig på en badplats?
Jag "hänger inte upp mig" på en badplats, utan ogillar att man börjar tulla på allemansrätten.

På en del ställen har markägare försökt förhindra eller kraftigt försvåra tillträde för allmänheten, i vissa fall med rättsliga påföljder.

F ö var det totalt parkeringskaos på Näset igår, enl gp.se och Securitas hade fullt upp med att "lappa" felparkerare.
Kanske dags att börja kunna "boka" badplats också?! :twitcy:
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, titta på fina badplatser i närheten av campingar i dalarna där kommer det upp skyltar att camping är förbjuden skylten kommmer troligen från campingen , alla slåss om sitt revir påminner om djurens beteende .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Förmodligen är det väl ingen som kan säga något om man går in på området strandvägen och sen badar gratis hejdlöst.
Det blir väl ett moment 22 när föreningen gör det fint och fräscht sen så ser Svenne det och vill naturligtvis bada där men hävdar då allemansrätten och att man minsann inte skall betala för en rättighet man har.
Att man kanske inte hade velat bada där alls om föreningen inte hade gjort i ordning stället tänker man inte på.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har haft ett liknande problem i Kisa( södra Östergötland), när holländare köpte campingen och förbjöd alla förutom campinggästerna att bada på badplatsen som använts i alla år av kisaborna. Det blev ett herrans liv och det har vandrat upp och ner i olika instanser där kommunen och invånarna hävdat allemansrätten och campingägaren hävdat att badplatsen drivs och underhålls av ägaren. Löstes till slut där resultatet blev att allemansrätten gäller men campingägaren har rätt att ta betalt för all service, underhåll och renhållning.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vi har haft ett liknande problem i Kisa( södra Östergötland), när holländare köpte campingen och förbjöd alla förutom campinggästerna att bada på badplatsen som använts i alla år av kisaborna. Det blev ett herrans liv och det har vandrat upp och ner i olika instanser där kommunen och invånarna hävdat allemansrätten och campingägaren hävdat att badplatsen drivs och underhålls av ägaren. Löstes till slut där resultatet blev att allemansrätten gäller men campingägaren har rätt att ta betalt för all service, underhåll och renhållning.
Intressant fall! Av vem har campingägarna rätt att ta betalt? Av kommunen som kanske är markägare? Av badgäster, och hur ska avgiften i så fall tas upp? Frivilliga avgifter? Många frågor tycker jag att det blir.

Frågor som dessa har dykt upp i andra sammanhang. Bland annat i Mora med spåravgifter som Vasaloppsorganisationen vill ta ut.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Syftet med strandskyddet
Varför vi har ett strandskydd finns formulerat i miljöbalken: Strandskyddet syftar till att långsiktigt 1) trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och 2) bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten.

Strandskyddet gör att vi alla kan njuta av fina strandområden och att djur och växter kan fortsätta leva i sin miljö.

Strandskyddet gäller
  • samtliga stränder vid havet, insjöar och vattendrag oavsett storlek
  • både i tätort och i glesbygd, oavsett om det finns gott om sjöar och vattendrag eller inte
  • oavsett vilka naturtyper eller arter som finns
  • 100 meter från strandkanten både upp på land och ut i vattnet, även miljön under vattnet.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Intressant fall! Av vem har campingägarna rätt att ta betalt? Av kommunen som kanske är markägare? Av badgäster, och hur ska avgiften i så fall tas upp? Frivilliga avgifter? Många frågor tycker jag att det blir.

Frågor som dessa har dykt upp i andra sammanhang. Bland annat i Mora med spåravgifter som Vasaloppsorganisationen vill ta ut.

Nuvarande ägare köpte marken och campingen som ligger intill badet. Till campingen hör bryggor, servicehus, lekplats och en parkering som numer får nyttjas av allmänheten för en avgift enl överenskommelse med kommunen och markägaren. Avgiften tas ut som en parkeringsavgift där övrig service inkl skötsel av badet samt sophantering ingår. Förmodligen är väl avgiften mer eller mindre frivillig, man behöver ju inte parkera precis vid campingen, men det löste ju problemet med ett bad för allmänheten.

Har läst endel om ev spåravgifter men inte hört hur det har gått med avgiften.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Syftet med strandskyddet
Varför vi har ett strandskydd finns formulerat i miljöbalken: Strandskyddet syftar till att långsiktigt 1) trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och 2) bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten.

Strandskyddet gör att vi alla kan njuta av fina strandområden och att djur och växter kan fortsätta leva i sin miljö.

Strandskyddet gäller
  • samtliga stränder vid havet, insjöar och vattendrag oavsett storlek
  • både i tätort och i glesbygd, oavsett om det finns gott om sjöar och vattendrag eller inte
  • oavsett vilka naturtyper eller arter som finns
  • 100 meter från strandkanten både upp på land och ut i vattnet, även miljön under vattnet.

Självklart skall vi vara rädda om strandskyddet men tyvärr tolkas det på olika sätt. I och runt tätorterna byggs det ut villasamhällen och det ges dispenser till höger och vänster, det är ju egentligen på dessa ställen som strandskyddet borde vara orubbligt för att invånarna på nära håll skall kunna nyttja strandskyddet. Men ute på landsbygden, t ex där jag har min gård långt ute i skogen och där man inte ens ser en bärplockare där får jag inte bygga en skogsväg närmare än 100 m och jag får inte bygga en carport för husbilen eftersom det finns en bäck som är markerad på den topografiska kartan inom 100 m enligt kommunens miljöchef. Det kan störa friluftslivet menar man trots att jag tänkt bygga på gårdsplanen intill befintlig lagård, uthus, maskinhall, bodar mm
 
R

RobbeS

Guest
Självklart skall vi vara rädda om strandskyddet men tyvärr tolkas det på olika sätt. I och runt tätorterna byggs det ut villasamhällen och det ges dispenser till höger och vänster, det är ju egentligen på dessa ställen som strandskyddet borde vara orubbligt för att invånarna på nära håll skall kunna nyttja strandskyddet. Men ute på landsbygden, t ex där jag har min gård långt ute i skogen och där man inte ens ser en bärplockare där får jag inte bygga en skogsväg närmare än 100 m och jag får inte bygga en carport för husbilen eftersom det finns en bäck som är markerad på den topografiska kartan inom 100 m enligt kommunens miljöchef. Det kan störa friluftslivet menar man trots att jag tänkt bygga på gårdsplanen intill befintlig lagård, uthus, maskinhall, bodar mm

Arjeplog har tre mil strand (30 km) per innevånare men strandskyddet är heligt :rolleyes:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Nuvarande ägare köpte marken och campingen som ligger intill badet. Till campingen hör bryggor, servicehus, lekplats och en parkering som numer får nyttjas av allmänheten för en avgift enl överenskommelse med kommunen och markägaren. Avgiften tas ut som en parkeringsavgift där övrig service inkl skötsel av badet samt sophantering ingår. Förmodligen är väl avgiften mer eller mindre frivillig, man behöver ju inte parkera precis vid campingen, men det löste ju problemet med ett bad för allmänheten.

Har läst endel om ev spåravgifter men inte hört hur det har gått med avgiften.
Det var ju en smidig lösning, där intressenterna fått med sig vissa delar; att via parkerade bilar debiitera badgästerna. Det har vi ju alla upplevt genom vårs husbilar. Då får väl cyklisterna, som är miljövänligare, bada gratis.

Jag ironiserar inte, utan tycker att det verkar vara en bra lösning. Hoppas bara husbilister inte särbehandlas negativt.9
 
Toppen