• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slut på alla effektproblem

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Ja mycket är skit, men jag köpte en backkameradisplay med två kameror som fungerar lika bra som en som är köpt i Sverige med kina delar 520 kr mot liknande 5800 kr och fungerar lika bra. Varför betala mer när det fungerar?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Problemet är väl att man oftast inte vet vad man köper. Visar det sig då att det man köpt inte håller måttet är det besvärligt & ibland omöjligt att få köpet att gå tillbaka. Det man köper från Kina lyder inte under svensk konsumentlagstiftning. Billigare prylar kan väl vara OK att köpa från Kina men dyrare typ solcellspaneler & MPPT-regulatorer är nog säkrare att köpa inom EU.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
[QUOTE="Roger67, post: 1076974, member: 5794"
Den typen av marknadsföring är det som får mig att undvika Wish om möjligt. Man blir bara irriterad.
[/QUOTE]

NJaaaa, du måste väl i alla fall erkänna att 227 spänn är jättebilligt för 50000W, även om den bara skulle ge 40000W vid provmätning :p.
----------------------
Men.... det blir ju enbart så löjligt. Frågan är väl hur någon idiot kan sätta ut en sådan annons. 500W vore väl lagom om man försöker att lura någon ovetande om effekten.
Bara synd att en sådan annons ö.h.t. får finnas på sådana här sidor som säljer under ett säljforum.

M.v.h. JANKRO.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det som gör en så irriterad är att dom tydligen tror att man är så dum i huvudet så man går på all bluffreklam. Man känner sig nästan lite kränkt...
Inte blir det bättre av att man lär sig att navigera runt bland allt för att lista ut vad det verkligen är för något och till slut kanske man ändå handlar det.
För säljaren ser det då säkert ut som att bluffreklamen fungerar och att folk verkligen ÄR dumma i huvudet :p.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det tar lite tid att förstå hur Kina internet-försäljning fungerar men man lär sig efter ett tag. Jag har handlat en hel del "billiga" (dock skattade) grejer på Wish och allt var inte helt fel, men nu är deras app raderad från min padda för all framtid, utan att behöva gå in på närmare detaljer. Det köps inget mer från Kina oavsett hur billigt eller "bra" det kan vara eftersom det faktiskt finns källor & länder som är lika bra eller t.o.m. bättre. Ha bara koll på varornas ursprungsland då Kina prylar kan komma genom bulvaner inom EU och då åker man på minst Post Nord's administrationsavgift...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Allt från Kina är inte skräp, mycket av deras produkter säljs i Sverige utav svenskregistrerade företag. Fördelen med detta är att man har konsumentköplagen att stödja sig på med ångerrätt, reklamation & garantier.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Som sagt, allt från Kina är inte skräp. Jag skickade efter en eloped som dök upp hemma efter lite över en månad då den gått med järnväg p g a att de inbyggda litiumbatterierna inte får fraktas med flyg.
Total kostnad inkl. frakt 4200:- (Frakt mm 1500:)
Nästan exakt samma vara kan köpas i Sverige för ca 18 000:-
Den har fungerat klanderfritt i ca två år nu.
Den är köpt från Alibaba, Wish handlar jag inte mer från. En pryl som kostar 40:- kostar i verkligheten över 80:- efter att de lagt på sina avgifter.
Jag väntar fortfarande på leverans från Wish av ett litet (ca 200 gram) paket som beställdes 28:e Augusti.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Allt från Kina är inte skräp, mycket av deras produkter säljs i Sverige utav svenskregistrerade företag. Fördelen med detta är att man har konsumentköplagen att stödja sig på med ångerrätt, reklamation & garantier.
-------------------------------------
Ja ibland får man ju också göra en bedömning vid köp, för en del grejer som säljs är ju ganska givet att det är samma som man kan köpa på Biltema, Classe, JULA med fler. Ex. mindre elektriska elprylar som små kort med ställbar spänning, mätare, givare, termostater, reläer m.m.,m.m.
Små justerbara kort med stabiliserad spänning på ex. 4Amp. 14:- st. i Kina, 180:- st. hos typ Kjell o C. Nu är det ju sämre när Postnord skall ha sina 75:- för sina tveksamma insatser, men om man slår på stort och köper fem, sex st. på en gång så både man klarar sig länge och sparar pengar i samma veva.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Problemet med Wish är bl a att beställer man 5 prylar så kommer 5 olika paket vid 5 olika datum. Då får man betala 5 Post Nord-avgifter, och det blir orimligt dyrt om det är småprylar man köpt. Om de samordnade leveranserna till ett paket skulle det bli mer prisvärt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du blandar nog ihop Wish med Aliexpress och andra nätbutiker.
Köper man från Wish ingår moms mm så det blir inga extrakostnader. Det är också därför allt är bra mycket dyrare där.
Irriterande också att man betalar lika mycket påslag i frakt och avgifter per styck av samma pryl även fast det skickas i samma paket. 3 små kontakter = 3x frakten.
 
R

RobbeS

Guest
Men om man nu Aliexpress säljer en pryl för 50 kronor som kostar 100 kronor i butik i Sverige så skulle jag inte ens fundera att beställa från Kina. En elmoppe för 4000 resp 18000 är ju en annan sak.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tyvärr är det väl så att den där prylen som kostar 100 kronor i Sverige kanske bara kostar 5kr hos Aliexpress. Handlar man mycket så är man snabbt uppe i dom där tusenlapparna i besparing.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag kollade vad en Bafang mittmotor till en elcykel kostade vid direktköp. Denna Bafangmotor säljs här under flera namn bl.a e-going som den kallas av en känd svensk tillverkare. Deras mittmotor cyklar kostar 25-30 000 kr vilket jag tycker är ett gravt överpris.
Denna motor skulle vid ett direktköp kosta 800 kr sen tillkommer frakt m.m, men det är ändå ett förmånligt pris.
 
Toppen