• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slutåkt till Spanien/Portugal.

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Hej alla!!
Jag vill i all vänlighet meddela att hustru och jag är precis hemkomna efter att för första gången ha besökt Spanien(mesta tiden i södra och mellersta utefter Medelhavet) med vår husbil under april och maj. Vi är mer förtrogna med Grekland per husbil men vi ville kolla Spanien denna gången. Vi valde att åka under icke högsäsong men vi tyckte att det var många husbilar ute på vägarna ändå.

Vi fricampar i huvudsak alltid under våra resor ute i Europa, så också i Frankrike under genomresan och även i Spanien. Någon enstaka ställplats blev det dock ibland om vi inte hittat lämplig plats och endast en enda camping(en natt) under hela vår resa.

Vi människor är ju olika på många sätt, även inom "husbilslivet". Inget är rätt eller fel när det gäller vårt enskilda val att fricampa eller nyttja ställplatser eller campingar. Det väljer vi själva.

Vi undviker i allmänhet större städer och andra "turistfällor". Vill vi besöka intressanta turistmål i städer så gör vi besöken under dagtid och fricampar på annan plats nattetid.

Vi har övernattat i städer några nätter helt enkelt utefter parkeringar längs lugnare/lämplig och vad vi uppfattat som laglig gata utan att störa någon. Fricampar gör vi på någon trevlig, lite undanskymd/enslig plats inte långt från havet. Platserna har vi spontant upptäckt när vi åkt längs kustnära småvägar. Ibland har det redan stått någon eller några husbilar där och ibland har vi övernattat ensamma. Vi är noggranna med att inte övernatta där det finns skyltar om förbud(spanjorerna själva verkar strunta i det).

Vi har aldrig upplevt några problem alls med övernattning under vår spanienresa. Det har aldrig varit någon trängsel. Tvärtom !!
Vi konstaterade omgående att den spanska polisen var mycket, mycket "synlig". De verkar ha full koll på turister och övernattningar mm även nattetid. De var alltid mycket trevliga när de stannade och pratade och vi blev aldrig bortkörda eller hörde av andra vi träffade att de blivit bortkörda. Det är möjligt att det är annorlunda under högsäsong.

Mitt inlägg syftar inte till att ha synpunkter på andras inlägg, utan att informera om våra intryck och upplevelser under drygt två månader i Spanien och om möjligheterna att övernatta mm i Spanien. Vi har upplevt det hur enkelt som helst. Jag tycker att det vore synd att "avskräcka" de husbilsåkare som för första gången tänker besöka Spanien.
Med vänliga hälsningar
Enokalma
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Min dröm är att få vara borta en hel vinter när man en gång i tiden blir tidsmiljonär.


Är det gratisplatser och är det lika fullt på campingarna?

Vi står aldrig på camping utan fricampar eller ställplats men bara i Portugal utom på upp och nedresan då vi "måste" åka via Spanien!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal

Enokalma, valde klokt nog lågsäsong när de besökte Spanien.

Gittan & Jojjes resor som vi följt med stort intresse, har mera beskrivet situationen under högsäsongen.

Problemen med platser uppstår enbart i högsäsongen, dvs undr vinter från mitten av november fram till och med påsken. Under sommarsäsongen juli till 15 september är det stor efterfrågan främst från den inhemska turismen, men även mycket bilar från resten av Europa.

Besöker ni Spanien och undviker de absoluta högsäsongerna så kommer ni precis som Enokalma beskriver, inte alls möta några problem om ni vill fricampa.

Välkomna till Spanien, ett alldeles fantastisk land att besöka.

Tommy
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal

Enokalma, valde klokt nog lågsäsong när de besökte Spanien.

Gittan & Jojjes resor som vi följt med stort intresse, har mera beskrivet situationen under högsäsongen.

Problemen med platser uppstår enbart i högsäsongen, dvs undr vinter från mitten av november fram till och med påsken. Under sommarsäsongen juli till 15 september är det stor efterfrågan främst från den inhemska turismen, men även mycket bilar från resten av Europa.

Besöker ni Spanien och undviker de absoluta högsäsongerna så kommer ni precis som Enokalma beskriver, inte alls möta några problem om ni vill fricampa.

Välkomna till Spanien, ett alldeles fantastisk land att besöka.

Tommy

En fråga från en novis, när är bästa tiden att resa i dessa länder?
Spanien, Tyskland, Frankrike,Kroatien typ.
Är det lika för alla eller? Ge oss tips alla snälla som reser där ute.

/Pelle
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal

En fråga från en novis, när är bästa tiden att resa i dessa länder?
Spanien, Tyskland, Frankrike,Kroatien typ.
Är det lika för alla eller? Ge oss tips alla snälla som reser där ute.

/Pelle

Det är egentligen två frågor.

1. När är bästa tiden att vara någonstans.
2. När är det bäst att vara när det är sämre på andra ställen.

Typ. Augusti september är ju underbar i nästan hela mellersta Europa. Jan, februari lär man dra sig söderut. Inte för att det är bästa tiden, men det är så mycket sämre norrut.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.


Finns ju Kanarieöarna och Marocko också.:D

- Kanarieöarna = säkra soldagar + bra värme samt gott om fricamping, dock något högre transportkostnader (drabbar visserligen ingen "fattig") och
- Marocko = gäller att vara "frisk" åldring med kanske 4-hjulsdrift då våra EU försäkringar och vägassistans upphör för hela slanten.
...eller vad säger Sir herrskapet?

Själva tycker vi att Norge är en upplevelse utan dess like under juli-september och då spricker det mesta med sydligare breddgrader. Mycket svårt att vara på 2 ställen samtidigt (rena kvantmekanikens strängteorier...).
Nybörjare som vi fortfarande är, är vi nyfikna på riktigt BRA tips om vi ska överge Norge under juli-sept.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal

Det är egentligen två frågor.

1. När är bästa tiden att vara någonstans.
2. När är det bäst att vara när det är sämre på andra ställen.

Typ. Augusti september är ju underbar i nästan hela mellersta Europa. Jan, februari lär man dra sig söderut. Inte för att det är bästa tiden, men det är så mycket sämre norrut.

Då kan vi fundera på Europa då vi har semester i Augusti, tack så mycket för informationen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal

Då kan vi fundera på Europa då vi har semester i Augusti, tack så mycket för informationen.

Pelle, en liten varning bara. Augusti är den stora semestermånaden i central-/Sydeurop. Betyder tyvärr köer och hög beläggning på ställ-/campingplatser.

Lättare för oss som är pensionärer, som har lyckan att kunna välja datum.

Tommy

Oj, ser att vi var två med samma tanke, det var inte min mening att repeter, :wideeyed:
 
L

LenaoLarsGöran

Guest
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Vad en tycker behöver inte jag tycka upplev själv
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

I Moseldalen har flera ställplatser reservytor just för semesterinvasionen. Vissa platser är så stora att jag har svårt att tänka mig att det kan bli fullt där. Enkirch är ett exempel.

se1.jpg

Själv skulle jag inte komma på tanken att resa i Europa i augusti men folk är olika. Gillar man värme så är det rätt månad. Undviker man Autobahn och kör på vanliga större vägar så slipper man nog de värsta köerna.

Jappe
 
Senast ändrad:

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Slutåkt till Spanien/Portugal.

Jag är en så'n som ni träffat bara en gång :wub:. Jag vill passa på och tacka för all spännande läsning men framför allt för alla tips och råd ni gav mig i Fuengirola tillsammans med flera koppar gott kaffe. Ovärderligt för en nybörjare som jag :).
Hoppas ni kommer att trivas med ert mer stilla liv i Helsingborg! / Mikael

Hej Gittan o Jojje.
Så roligt det måste vara att få sådana här "Tack" !:wink:
 
Toppen