• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slirande koppling Fiat 2012??

lars.goran

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2601
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Min kopplingen började slira efter service, på frågan om dom justerat den på BIÖ.
blev svaret att den är självjust-erande. Men det är kopplings cylindrarna vid pedalen eller
slav cylindern vid lämmeln som kärvar och skall bytas, vi byte cylindrarna och lämmeln som gick på maskin--försäkringen. (PS 3,0 l motor 2008 4500 mil)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "lämmeln". Bytte du både huvud och slavcylinder?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Selve platen inne i koplingshuset har lameller på begge sider av samme type materiale som i bremseklosser. Det er disse som slites, og dagens lameller har en tendens til å bli glatte og harde om de blir for varme. I gamle dager inneholdt både lamellene og bremseklosser asbest, og tålte masse misshandling. Dagens blanding i bremseklosser tåler varme bedre enn den i lamellene, men slites raskerer - dette er det ikke plass til i koplingen så blandingen må være hardere.

Slavecylinderen følger slitasjen på lamellene, og jobber dermed i et annet nivå med nye enn med gamle lameller.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Ok tänkte i så långt att lämmeln var det samma som lamellerna. Kanske något småländskt dialekt uttal/stavning. Vad jag förstår av ditt svar, Knut, så sitter slavcylindern direkt i anslutning till tryckplattan/urtrampningslagret.

Kenneth
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Så där, då har jag bytt kopplingen!! :yes:
Fiat stod för kalaset. Tur det för det tog 2,5 dagar.
Snyggt Fiat! Även om min bil var importerad så fixade bilopalen i Falkenberg detta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Rapportera gärna mer. Ställer själv av nu och tar beslut om byte vid vårservicen. Har någon bytt koppling i Tyskland? Här kostar det nästan 14000 kr.

Jag bytte hos Abert Bauer Flensburg i september, gick loss på 7000:- med kursen som var då. Vi har tidigare diskuterat detta i forumet & då sa någon att det beror på bil & modell & så kan det ju vara. Någon större prisskillnad kan det nog inte vara. Bytet gick på under 5 timmar. Du kan ju ringa & fråga, tel: 0049-46199900. Fråga efter Andy.

Bennie
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Trevik

Fick du någon information om vad felet var, slitna lamellbelägg eller något annat ?

Kenneth
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Okej, verkar som det är svänghjulet som är boven i dramat. Har hört detta från flera håll.

/Kenneth
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Fiat 2008 3.0 l 5500 mil, tandemaxel 5 ton

Jag märkte i våras att det fanns tendens till att kopplingen slirade vid kraftig belastning på högre växlar. Man kunde provocera fram slirningen. Vid normal körning märktes inget.

Hade även märkt att kopplingen tog högt upp, det räckte nästan med att lägga foten på pedalen så slirade det. Jag tog kontakt med verkstad och beslutade att byta koppling med urtrampningslager och slavcylinder samt svänghjul. Jag har nu fått detta bytt och man kan inte se något anmärkningsvärt på någon enskild detalj, lamellerna var inte speciellt slitna. Dom hade säkert gått flera tio tusen mil till. Efter bytet så är allt okej och kopplingen tar nu nästan nere vid golvet.

En teori är att det är något med dubbelmasse svänghjulet som gör att kopplingen slirar. Detta i kombination med en tung bil och en motor med högt vridmoment sliter på kraftöverföringen. En annan detalj som kan förstöra kopplingen är att starta en backmanöver med en 5 tons bil i uppförslut. Något som jag undviker i möjligaste mån, ibland kan det vara oundvikligt.

Jag hittade en film på youtube beskriver svänghjulet som väl sitter i alla nyare bilar idag.

3D animation of dual mass flywheel - YouTube
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

När vi köpte vår husbil ny 2007 med Fiat 2,3 l. 130 hp motor märkte vi att bilen hoppar när man backar. Fick då svaret från Fiats hk i Sverige " då får du slira på kopplingen" Dom kände till problemet. 2011 och vid ca. 6000 mil märkte jag att kopplingen slirade för första gången. Körde i ca. 100 km/tim.på 6ans växel och skulle köra om en bil i en svag uppförsbacke ca 2700 varv då släpper kopplingen och varvet går upp till ca 2900. Då greppar kopplingen igen! Så är det än i dag nu även på 4an och 5ans växell. Jag har förklarat problemet för flera Fiat verkstäder men ingen vet varför. Kör jag och håller mig under 2500varv händer inget men jag vill utnyttja motorn till 100% och inte vara rädd för att slira och tappa farten. Kopplingsbyte har föreslagits kostnad ca15-17000kr! Andra säger att kopplingen nog kan hålla några 1000mil till. Försäkringen täcker inte detta. Har gått för många mil nu 9700mil. Vad göra? Undrar Lars-Åke.
 
M

Mickey

Guest
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Jag bytte hos Abert Bauer Flensburg i september, gick loss på 7000:- med kursen som var då. Vi har tidigare diskuterat detta i forumet & då sa någon att det beror på bil & modell & så kan det ju vara. Någon större prisskillnad kan det nog inte vara. Bytet gick på under 5 timmar. Du kan ju ringa & fråga, tel: 0049-46199900. Fråga efter Andy.

Bennie

Stor skillnad på arbetstid på en äldre bil typ J5 eller liknande från FIAT, Citroën där arbetstiden ligger på ca 5-6 timmar och en nyare bil från tex FIAT där arbetstiden ligger på uppemot 12 timmar beroende på motor.

Säger en som räknar på verkstadsjobb 40 timmar i veckan :) på en Citroën-verkstad.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

När vi köpte vår husbil ny 2007 med Fiat 2,3 l. 130 hp motor märkte vi att bilen hoppar när man backar. Fick då svaret från Fiats hk i Sverige " då får du slira på kopplingen" Dom kände till problemet. 2011 och vid ca. 6000 mil märkte jag att kopplingen slirade för första gången. Körde i ca. 100 km/tim.på 6ans växel och skulle köra om en bil i en svag uppförsbacke ca 2700 varv då släpper kopplingen och varvet går upp till ca 2900. Då greppar kopplingen igen! Så är det än i dag nu även på 4an och 5ans växell. Jag har förklarat problemet för flera Fiat verkstäder men ingen vet varför. Kör jag och håller mig under 2500varv händer inget men jag vill utnyttja motorn till 100% och inte vara rädd för att slira och tappa farten. Kopplingsbyte har föreslagits kostnad ca15-17000kr! Andra säger att kopplingen nog kan hålla några 1000mil till. Försäkringen täcker inte detta. Har gått för många mil nu 9700mil. Vad göra? Undrar Lars-Åke.

Det är väl ungefär samma fenom som jag upplevde med min bil. Det finns väl inget annat att göra än att byta ut kopplingen även om det kan gå många tusen mil om man kan leva med fenomenet.

Att bilen hoppar vid backmanöver är ju ett känt problem och rådet har även jag fått, slira på kopplingen. Detta problem finns det ingen lösning på enligt min verkstad, finns inga drev att byta för att växla ner hastigheten vid backning. Man får låta bli att backa!!

/Kenneth
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Så mycket backar man väl inte så det ska slita ner kopplingen...
 

Strange

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tanum
HBK-Nr
5089
Medlemskap
2025
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Jag har fått samma problem med slirande koppling. det uppträder först efter att jag kört ca 20 mil. När jag växlar ner till 5:an för en omkörning eller för att köra upp för en backe så släpper kopplingen vid ca 2200 varv. Vi har en 2008 3.0l som har gått 3500 mil. Har varit i kontakt med Folksam som säger att det inte kan gå som maskinskada även om det inte beror på att kopplingen är sliten. Är det någon annan som fått ersättning för detta på maskinskadeförsäkringen?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Hej

I försäkringsvillkoren hos Folksam står det att maskinskadeförsäkringen inte täcker slitna lamellbelägg. I mitt fall och sannolikt i ditt så är det inte slitna lamellbelägg som är orsaken till att kopplingen slirar. Det är fel på kraftöverföringen(svänghjulet) och det skall maskinskadan stå för. Min försäkring tog detta på maskinskadan.

Jag hade snarlig symton som du beskriver, att fenomenet uppstod efter än längre tids körning som i ditt fall ca 20 mil. Vore det lamellbelägget som är slitet så skulle ju fenomenet uppstå direkt vid start.

/Kenneth
 

Strange

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tanum
HBK-Nr
5089
Medlemskap
2025
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Hej Kenneth.
Tack för upplysningen. Ska snart lämna in den så får vi se vad som är fel. Har du bytt och vad gick repationen på?

Magnus.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Jag vet inte vad det kostade, glömde att fråga. En gissning är något mellan 15-20.000kr. Se inlägg 31.
 
Toppen